Hedgefondsen is een verzamelnaam voor beleggingsinstellingen waarbij de beheerder een grote beleggingsvrijheid heeft (hij kan beleggen in om het even welke markt en in om het even welk beleggingsinstrument), zowel short- als longposities kan innemen, die vaak resulteren in een significant hefboomeffect.

Vaak heeft de beheerder zelf een participatie genomen of ontvangt hij een resultaats- gebonden vergoeding, wat zijn betrokkenheid en motivatie uiteraard vergroot. Streefdoel is een absolute rendement te behalen en te maximaliseren, onafhankelijk van de marktomstandigheden.De risicograad van hedgefondsen kan dus sterk verschillen van het ene fonds tot het andere. Vaak wordt de beleggingspolitiek zeer vaag beschreven (dat is de prijs van de grote beheersvrijheid) en is zij weinig transparant.

Op zich prima voor particuliere beleggers, echter wel voor vermogende beleggers want de kosten kunnen nogal eens oplopen en het is behoorlijk risicovol. Je moet het met geld doen wat "over" is. Tevens kun je bij de meeste hedgefondsen slechts maandelijks uitstappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze proberen ondergewaardeerde beursfondsen een hogere waarde te geven door aan te sturen op een fusie, overname of splitsing van een beursfonds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de volkskrant:
In de oorspronkelijke betekenis is een hedgefonds een fonds dat zowel van koersdalingen als van koersstijgingen probeert te profiteren. In tegenstelling tot een traditioneel beleggingsfonds, dat alleen aandelen koopt in de hoop dat ze in waarde stijgen, gokt een hedgefonds ook op koersdalingen. Participeren is doorgaans alleen voor vermogende beleggers weggelegd. Vaak kan pas vanaf 100.000 euro worden meegedaan.

De term hedgefonds wordt inmiddels gebruikt voor allerlei fondsen die een hoog rendement nastreven met uiteenlopende beleggingsstrategieën, waarbij veel risico wordt genomen. De fondsen zijn dikwijls ondoorzichtiger dan reguliere beleggingsfondsen. Door schandalen, zoals recent het 50 miljard dollar verslindende piramidespel van Madoff, dat ook een hedgefonds heette te zijn, zijn hedgefondsen in een kwaad daglicht komen te staan.

De Nederlandse hedgefondsindustrie is klein en telt ongeveer dertig fondsen, zoals HiQ Invest Market Neutral, EValuation Capital, Management, Antaurus en DQS Absolute Return Fund. De fondsen gebruiken verschillende strategieën. Zo probeert HiQ via geautomatiseerde rekenmodellen te profiteren van kleine prijsverschillen tussen gelijksoortige aandelen, terwijl DQS een multistrategie volgt en naast de aandelenmarkten ook op de grondstoffen- en valutamarkten actief is.

Sinds 1 januari is er een index die de prestaties van de Nederlandse hedgefondsen meet. Bij de laatste meting, in mei, liet die een winst zien van 9,1 procent.