Als ik ziek heb gemeld is het redelijk dat mijn manager mij elke dag belt om te vragen wanneer ik weer aan mijn werk kan?

ik ben ziek met de griep & daarna amandelonsteking en huisarts zegt 10 dagen voordat herstel compleet is, terwijl mijn manager elke dag belt, om mij te dwingen terug naar mijn werk te komen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

Tegenwoordig ligt de begeleiding van zieke medewerkers vaak bij de directe baas. Die willen natuurlijk zo snel mogelijk hun bezettingsprobleem oplossen door jou zo snel mogelijk weer terug op het werk te hebben. Sommigen drijven hierin behoorlijk door. Het klinkt eerlijk gezegd alsof hij je niet helemaal vertrouwt. Hij mag jou wel elke dag bellen met de vraag of je voldoende hersteld bent om te komen werken, maar ik kan me voorstellen dat dit voor jou erg vervelend is.

De beoordeling of je wel of niet kunt werken ligt niet bij jouw huisarts of manager, maar bij de bedrijfsarts. Die geeft een advies aan jouw manager of het verstandig is voor jou om weer te gaan werken. Als jouw manager jou weer aan het werk wil hebben en je bent zelf van mening dat dit nog geen goed idee is, dan zou je hem kunnen vragen of je contact kan opnemen met de bedrijfsarts om jouw gezondheid te bespreken.

Wat ook altijd verstandig is om te doen, is om tegen je manager te zeggen dat je inmiddels zover hersteld bent dat je bijvoorbeeld enkele uurtjes kunt komen, of dat je wel zittend werk kunt doen (ik weet niet wat je voor werk doet). Dan hoef je nog niet helemaal aan de gang, maar laat je wel je bereidheid zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee. Ik zou hem doorverwijzen naar de bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is redelijk dat een manager belt als je ziek bent om te kijken hoe erg het is en hoe lang het gaat duren. Dat doen de meeste werkgevers. Het is inderdaad een beetje overdreven dat hij dit elke dag doet. Als je hebt aangegeven de doctor zei 10 dagen, dan lijkt het inderdaad dat hij je onder druk zet om zo snel mogelijk terug te komen. Dit is niet redelijk, immers er is wetgeving om de gezondheid van je werknemers te behartigen. Je kan je werknemer dus niet dwingen om te werken als hij nog niet fit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt hem zeggen dat je dan en dan weer terug denkt te zijn als je herstel goed verloopt
misschien is het ook wel interesse dat hij je belt maar da is elke dag wel veel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, elke dag vind ik echt niet redelijk: veel te veel. Dat legt teveel druk op een zieke.
Ik zou hem uitleggen dat je het advies van je arts volgt en als hij je niet gelooft, dan hem de arts of bedrijfsarts laten bellen. Maak duidelijk dat elke dag bellen je herstel niet zal versnellen en dat je je onder druk gezet voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd iris09!! precies goed. +1
De wet vereist activiteiten bij de baas. Als het mis gaat draagt hij alle kosten, terwijl het toch jouw probleem is. Neem maar aan, dat wanneer jioj de kosten zou moeten dragen, dat hij niet meer zou bellen. Ik pleit ervoor het systeem te veranderen. De eerste drie weken betaalt de werknemer de kosten en na een maand volgt automatisch ontslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk weet jij nog niks van het leven met zulke opmerkingen. Dikke -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof je er wat aan kunt doen als je ziek word. Moet jij eens een keertje de ziekte van pfeiffer krijgen of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch: 't is een mening.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is heel GV wel een mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelijk hebben jullie.
Ik herken dit en ik denk dat hij je hiermee onder druk wil zetten. Dat jij je schuldig gaat voelen en ondanks alles het toch weer gaat proberen, al was het alleen maar omdat je je collega's er niet voor wilt laten vliegen.

Belangstelling is goed, maar elke dag is echt niet gezond en dat doet ie dan echt wel uit eigenbelang. Ik zou haast gaan vragen waar je werkt :-/

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en je moet het kunnen en durven, maar anders zou ik hem de volgende keer bedanken voor zijn belangstelling, maar dat je zelf wel weer belt wanneer je weer aan het werk kunt/gaat.

En dat ie anders de boom in kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft aan je baas niet uitteleggen wat je mankeerd
Als je baas twijfeld aan je ziekte kan hij naar een bedrijfsarts gaan om een controle uit te laten voeren.
maar vaak sturen die eerst een brief met daarop stomme vragen zoals wanneer denkt u dat u weer kunt gaan werken? antwoord daarop als ik beter ben
Mocht je baas moeilijk gaan doen neem dan contact op met je huisarts en vraag of hij iets kan doen voor je.

Het zou beter zijn als je baas zegt ziek lekker uit en als je weer beter bent zie ik je graag terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. +1
Dagelijks bellen door je maneger slaat nergens op, ik zou mij afvragen waarom ?
Misschien hep ik het antwoord , omdat de maneger vaak een premie krijgt als bij hem op de afdeling een laag verzuim is.
Door hier afspraken over te maken tussen directie en ondermemingsraad zijn dat soort zaken vaak snel opgelost.
Duidelijkheid voor idereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig heb je vaak te maken met de wet poortwachter.
De manager is verplicht om regelmatig contact met je op te nemen.
Iedere dag gaat wel wat ver.

In je cao staan ook wat punten omtrent ziekteverzuim en begeleiding daarin.
Je kan je leiding gevende eventueel doorverwijzen naar de arbo arts, of je huisarts om informatie op te vragen.
Indien je dit zelf wilt!

Mocht je er niet helemaal uit komen, dan kun je contact met het uvw opnemen, hun kunnen hierover de juiste informatie verstrekken.

Groet,