Wie zorgt voor de belastingplicht bij een buitenlandse betaling aan een particulier?

Zijn er nog controleaangelegenheden die spelen indien een bedrijf betalingen verricht aan particulieren in het buitenland? Wat moet hiervoor geregistreerd worden? Wij als bedrijf zijn bezig met een casestudy en betalen artsen daarvoor in het buitenland. Hoe zit het met belastingen aangezien er geen btw-nummer gekoppeld is aan particulieren? Zijn wij verantwoordelijk voor afdracht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die artsen dienen zelf hun inkomsten op te geven aan hun eigen belastingdienst.

BTW wordt betaald over goederen en diensten aan bedrijven.

Bedrijven kunnen BTW terug vragen en hebben daarom een BTW nummer nodig.
De BTW betaald wordt door particulieren en particulieren kunnen geen BTW terug vragen.

Wat misschien wel sprake kan zijn is dat de betalingen aan de artsen zo hoog is dat een loonadministratie bij gehouden dient te worden. En dan weet de belastingdienst aan wie wat betaald is.
Ook kan een bedrijf deze betalingen mogelijk aftrekken en dan weet de belastingdienst het ook.

Meestal gaan de betalingen via de banken en dan weet de belastingdienst het ook.

Indien de betalingen op basis van vergoedingen zijn valt het onder de kleine artiesten en sporters regeling en is de werkgever niet verantwoordelijke voor de loonafdracht.

Deze artsen zijn niet bij u in loondienst en vallen ook niet onder wet minimumloon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
U schreef:
Indien de betalingen op basis van vergoedingen zijn valt het onder de kleine artiesten en sporters regeling en is de werkgever niet verantwoordelijke voor de loonafdracht. ----------------------------------------------------------------
Artiesten als daar zijn bands, orkesten, conferenciers, komieken, zangers, zangeressen, solomusici, acrobaten, goochelaars, buiksprekers, mimespelers (citaat – bladzijde 15 van de hieronder opgenomen informatie van de belastingdienst) Ook beroepssporters kunnen onder de artiesten- en sportersregeling.
Maar artsen in het buitenland die ingehuurd en betaald worden voor opdrachten zouden eveneens kunnen vallen onder deze regeling??? Hoewel niet deskundig op dit gebied, zie ik geen enkel vergelijk tussen deze twee groepen: artiesten c.q.beroepssporters en ingehuurde artsen buitenland. Zie:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handleiding_lh_artiesten_en_ber_sporters_2012_lh0231t21fd.pdf