Is het gedoogd om via het bedrijf waar je werkt, BTW terug te vragen voor een laptop die je uitsluitend privé gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, want je bent eindgebruiker, consument en de btw drukt op de eindgebruiker.

Wat was wel mogelijk geweest:
@ Je schaft zelf een laptop aan, declareert 'm bij het bedrijf en krijgt vervolgens het volledige aanschafbedrag terug. Jij bent en blijft eigenaar. Dit kan uiteraard alleen als het bedrijf dit accepteert en als er geen zakelijke reden is, zal een bedrijf dit niet doen. Het bedrijf kan de btw niet in vooraftrek nemen omdat de factuur op jouw naam staat.

@ Het bedrijf schaft op eigen naam de laptop aan, kan de btw in vooraftrek nemen en geeft 'm jou in bruikleen. Laptop komt op de balans van de onderneming. Bedrijf is eigenaar. Maar ook hier geldt: een bedrijf "geeft" z'n werknemers geen goederen als er geen zakeljke reden voor is.

Uiteraard kan het bedrijf ook geen btw terugvragen op goederen die zij niet aangeschaft heeft. Bij een controle moet een bedrijf de rechtmatigheid van de vooraftrek van btw kunnen aantonen door facturen e.d. die aan de wettelijke eisen voldoen betreffende o.a. tenaamstelling en adressering.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat wel kan maar zeker niet mag (fraude, valsheid in geschrifte) : bedrijf schaft laptop aan, zet 'm op de balans, neemt de btw in vooraftrek en verkoopt 'm meteen exclusief btw aan jou en incasseert het geld hiervoor. Onze overheid wordt hiermee tekortgedaan en het bedrijf heeft wat uit te leggen aan accountant en belastingdienst als dit uitkomt. (Afschrijven op een actief dat niet aanwezig is? Waarvoor is die betaling van werknemer aan het bedrijf? Waarom is dat bedrag niet gelijk aan de factuur? Enz.)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, maar die toevoeging slaat nergens op.
Wat ook niet mag, maar wel goedkoop is, is om je laptop te stelen, maar ja dan wordt een winkelier te kort gedaan ga je toch ook niet adviseren?
Computoon
8 jaar geleden
Mijn toevoeging slaat wel degelijk ergens op. Het is een namelijk iets wat gesuggereerd wordt door vraagsteller in een reactie van vraagsteller bij de vraag. Een eindverbruiker kan geen btw terugvragen. Zou dat mogelijk zijn, dan kan het hele btw-systeem worden afgeschaft.
Via een PC prive project mag het. Het is een regeling vergelijkbaar met een fietsenplan. Het bedrijf behoort elke werknemer in staat te stellen om gebruik te maken van de regeling.
Het is wel aan maximum gebonden. Als de BTW die op deze manier wordt geschonken aan de werknemers boven een bepaalde gedeelte van de totale loonsom uit komt dan wordt het gezien als extra loon.

Het moet wel gaan voor een laptop voor de werknemer en niet een huisgenoot of een familielid. De laptop mag dus niet door verkocht worden. De regels zijn vergelijkbaar als bij die van het Fietsenplan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
PC-privéprojectregeling in de oude vorm is al jaren geleden afgeschaft. Het is in de werkkostenregeling niet toegestaan om in het kader van een cafetariaregeling een belaste looncomponent (zoals salaris) uit te ruilen tegen een gericht vrijgestelde laptop. Enige mogelijkheid zou dan zijn om de vergoeding voor de laptop-die-niet-nodig is-voor-het-werk (bedrag inclusief btw dus) onder te brengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling onder inhouding van een gelijk bedrag aan brutosalaris. Dan kost het de werkgever geen geld. Het voordeel voor de werknemer is dan een besparing op de loonheffing (niet op de btw.) Maar ja, dan heeft hij die maand ook een lager nettosalaris. En de vrije ruimte van de werkgever (1,2% van de fiscale loonsom) wordt kleiner. Of het bovenstaande mag, is met ingang van 2016 twijfelachtig geworden want er moet ook worden voldaan aan het gebruikelijkheidscriterium. Is het gebruikelijk om een vergoeding voor de aanschaf van een laptop onder te brengen in de vrije ruimte (o.a. in vergelijking met andere werknemers van dezelfde werkgever.) Min is overigens niet van mij.
Nee, totaal niet. Dit is zelfs ACTIEVE fraude, en dus kun je (zou je) correctioneel vervolgd (moeten) worden.

Je hebt het hier over BTW materie, en die is deels Europees via richtlijnen en deels nationaal (omgezette richtlijnen + de speelruimte die landen zelf hebben, bijv. 21% BTW in België en Nederland nu, 20% in Bulgarije).

In België is dit zelfs met een periode van 7 jaar mogelijkheid tot herziening gewijzigd voor zowel het bedrijf als voor jou.

Let wel: het gaat hier niet over het bedrag dat via PC plannen of voordelen in alle aard (incl. internetabonnement) op je samenvattende loonfiche moet komen, maar je hebt het puur over de BTW aftrek.

Jij bekent hier dat je werkgever de BTW aftrok voor voormelde PC en dat je hem 100% privé gebruikt. Jezus' haar zou rechtstaan van het feit dat dit nu 'normaal' beschouwd wordt, maar elke lezer die dit leest zal nu verstaan waarom alle politici corrupt zijn: Ze verrijken zichzelf en hebben hoe langer hoe minder scrupules. Het geweten dat zich daartegen verzet wordt via materiële welstand verdoofd (net zoals met drank en drugs) maar jij helpt actief mee om de zeer hoge belastingvoet op die manier in stand te houden, waardoor armen nog armer worden en rijken rijker.

BTW en belastingen zijn zoals toen de Farizeeërs Jezus wilden beetnemen en hem vroegen aan wie 'we' gehoorzaamheid verschuldigd waren: "aan onze vader/God/geweten/eerlijkheid, dan wel aan de keizer/belastingen/staat"?

Jezus dacht even na en toonde hen een munt als je herinnert en vroeg wie daarop stond. Het was de keizer, het kan de koning in België of de koningin in Nederland zijn die voor de staat staan en ook volledig op de kosten van de belastingen leven.

Zijn antwoord was uitermate helder, veel helderder dan alles wat je nu op internet vindt: "Geef aan de keizer (staat) wat de keizer toe komt, en aan God wat God toekomt" (ik betwijfel of Jezus 'God' noemde, bij Joden gebruikt men uit respect de naam God/JHWH nooit, wellicht zal het 'Vader' geweest zijn, wettelijk duidelijker als "pater familias").

Jij dient eigenlijk de baas te vragen om de PC als private boeking zonder aftrek van BTW te boeken. Voor jou maakt het geen verschil, behalve dat je niet meer medeplichtig bent aan fraude (en de medeplichtige kan dezelfde gevangenisstraffen en boetes krijgen als de hoofddader, correctioneel gezien).

Jean Marc VAN BELLE
een eerlijke boekhouder die door zijn eerlijkheid soms klanten verliest...