Wat gebeurt er als ik na 1 februari mijn overschrijvingen zonder IBAN code naar de bank stuur ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vanaf 1 februari zijn betalingen alleen mogelijk via het IBAN-nummer. Dit is een Europese afspraak, waar banken dus niet onderuit kunnen. Zij mogen vanaf dat moment geen oude rekeningnummers meer gebruiken.

Gelezen bij SNS-bank: vanaf 1 februari 2014 is verwerking van de oude Acceptgiro niet meer mogelijk.

Gelezen: De continuïteit van uw betalingsverkeer kan in gevaar komen en uw betalingsverkeer kan dan extra kosten met zich meebrengen. (zie bron)

Banken, maatschappijen mogen geen uitzondering maken door 'oude' nummers te accepteren. Er zullen uitzonderingen zijn waarbij de bankmedewerker de betaling met oud nummer toch verwerkt. Met name in de maand februari. Maar na een korte overgangsperiode zullen betalingen met oud nummer er uitgegooid worden en retour afzender worden gestuurd. Of bij internetbetaling worden geweigerd met vermelding van de reden.

Het is vooralsnog wel mogelijk om een oud nummer op een acceptgirokaart handmatig te wijzigen in een IBAN-nummer zodat verwerking toch plaats kan vinden. (gelezen bij Goede doelen) Goede doelen zijn m.i.v. 1 december 2013 overigens massaal overgegaan op IBAN-code. Vanaf die datum zijn er geen acceptgirokaarten meer verstuurd met een oud nummmer.

Maar al met al zou ik het er liever niet op wagen na 1 februari 2014 nog het oude nummer te vermelden. Vertraging van de uitvoering van de betaling is het minste wat kan gebeuren.
fisbel
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Bij automatische afschrijvingen hoef je niets te wijzigen. Dat doet de bank voor je.
fisbel
10 jaar geleden
Uiteraard. Bij automatische afschrtijvingen woprdt er automatisch geconverteerd. De vraag ging over overschrijvingen die naar de bank worden gestuurd. Digitale overschrijvingen worden al sinds enige maanden automatisch omgezet naar IBAN. Dus neem ik aan dat GoldEnten een overschrijving bedoeld met een acceptgirokaart oude stijl of overschrijvingsformulier. De meeste banken hebben klanten die nog 'ouderwets' bankieren een nieuw boekje met IBAN overschrijvingsformulieren toegestuurd. Maar bij een acceptgirokaart kan het oude nummer nog zijn vermeld. Als er een overschrijving op papier moet worden gedaan en je weet alleen het oude bankrekeningnummer zal toch de IBAN-code moeten worden opgezocht.