Waarom zijn onze bankrekeningen nog steeds een cijferreeks?

Het zou toch veel gemakkelijker en logischer zijn om via een soort DNS-systeem een rekening als: pietjepuk.utrecht@ing.nl te hebben in plaats van dat gruwelijke IBAN van tegenwoordig? Wieowie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ook een tekst is voor een computersysteem alleen maar een cijferreeks ,en met 7 miljard bewoners op deze aardkloot is een cijferreeks veel eenvouudiger dan een reeks met steeds wisselende namen om te controleren of de ingevoerde code wel een juiste is. bankrekeningnummers maken bijvoorbeeld gebruik van een elfproef om te controleren of het ingevoerde nummer wel kan bestaan,bij een willekuerige tekst is dan niet direkt mogelijk zonder het adres op te zoeken en dan contact te maken met een server waar dat adres in bestaat. Ook voor bedrijven zijn nummers gemakkelijker dan zomaar een willekeurig gekozen naam. en De Gruwel met het IBAN nummer en BIC zijn maar tijdelijk over enkele jaren weet je niet beter, Ook met de omschakeling van het telefoonnetwerk met een Netnummer en een drie ,vier, vijf,zes of zevencijferig abboneenummer werd er door minder intelligente personen geroepen dat de wereld ten onder zou gaan en dat toch niemand een tiencijferig nummer kon onthouden, nu weet men niet beter en hoor je hier ook niemand meer over
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is dan ook niemand die nu nog een telefoonnummer onthoud. Behalve je moeder of je oma. De rest slaat het op in z'n mobiel. Maar IBAN voegt ook weinig extra toe, als je instaat bent om een rekening nummer te onthouden kan je NLXX BANK 0 er wel bij onthouden.
Reddie
10 jaar geleden
Het argument dat het controleren zo moeilijk is is echt onzin.
Als je in welk zoekveld dan ook een paar letters/cijfers intypt verschijnt er binnen milliseconden een aantal suggesties. Dat is nu juist de kracht van een computer. Voor een computer make letters of cijfers totaal niets uit. min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet meer werk, het kan zonder serverconnectie, dat kan met een zelfverzonnen naam niet, dat was de strekking van het argument.