Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mag je onbelast bijverdienen bij een waz uitkering?

Uitkering is 422 bruto waz uitkering 25-35 procent arbeidongeschikt,geld tekort hoeveel mag kan ik onbelast bijverdienen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Lastige vraag. WAZ uitkering is maar 30 procent dus je wordt geacht voor 70 procent bij te verdienen.
Dat is niet onbelast, want je betaald belasting over je uitkering en over je loon uit arbeid.

Of je gekort wordt als naast je uitkering werkt is afhankelijke van het bedrag dat krijgt als loon uit arbeid of andere uitkeringen.
Er wordt gekeken naar je totaal inkomen minus de waz uitkering en dan wordt gekeken of de waz uitkering aangepast moeten.

Waarschijnlijk heb je de WAZ uitkering niet voor niets, dus als onverwachts toch hoge inkomsten hebt naast de WAZ. Dan zal dat zo hoog zijn dan je geen WAZ uitkering meer nodig hebt of minder WAZ uitkering.

Mijn antwoord je mag zoveel als je wil bijverdienen, maar alleen de uitkerende instantie zal precies weten wat de grens is en deze vraag krijgen ze heel veel, dus ze zullen er niets achter zoeken. Alleen is het richting hun beter om de vraag wat neutraler te stellen. Bijvoorbeeld. Wat als ik minder inkomen heb dan jullie verwachten en wat als ik meer inkomen heb dan jullie verwachten?

Uit ervaring weet ik dat 400 euro veel is voor een 30 procent WAZ uitkering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding