Hoeveel belasting bij erfrecht?

Ik ben alleenstaande man van 62
per testament heb ik de dochter van mijn zus als enige erfgename bestemd
veronderstel dat ze 100.000 euro van mij erft
daarover moet ze volgens mij 30% belasting over betalen
welk deel is belastingvrij?
de eerste 10,000 of 20.000?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een aanvulling op uw testament kunt u benoemen dat kinderen van uw zus het vrijgestelde bedrag erven.
Ook kunt u aan uw nicht bij leven per jaar het vrijgestelde deel van circa € 2.000 schenken.
Dat bespaart haar erf- respectievelijk schenkbelasting

Het beste antwoord

30% van (€ 100.000 minus vrijstelling € 2012) is € 29.396 schenkbelasting te betalen. Dat is dus bijna 30%, om precies te zijn 29,4% in dit voorbeeld.

De schenking is hier niet vrij van recht d.w.z. de verkrijger (dochter van uw zus) moet over de geschonken € 100.000 zelf de erfbelasting betalen.

Het wordt anders als de dochter van uw zus daadwerkelijk € 100.000 zou krijgen waarbij de schenkbelasting betaald zou worden door u. De schenking is dan feitelijk veel hoger. Dit soort schenking heet schenking vrij van recht.
In deze optie moet er € 48.549 schenkbelasting worden betaald (door u). Voor een deel van de schenking is in deze optie dus 40% schenkbelasting verschuldigd.

Door de module schenkbelasting van de Belastingdienst in te vullen kan eenvoudig worden vastgesteld hoeveel de te betalen belasting is bij de twee opties.

Toegevoegd na 4 minuten:
De percentages voor schenk- en erfbelasting zijn gelijk.
Alleen het vrijgesteld bedrag is bij kinderen en kleinkinderen anders. Omdat hier de dochter van de zus een overige verkrijger is is het vrijgesteld bedrag voor schenk- EN erfbelasting gelijk. nl. € 2012
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klasse

Andere antwoorden (2)

Voor de dochter van je zuster is de vrijstelling € 2.012. Ze betaald inderdaad 30% tot € 115.708.
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een + voor Ronron. Op de spellingfout na helemaal juist. Inclusief de bijgevoegde link.
Volgens mij mag je 20.000 spaargeld hebben en daarboven betaal je dan die 30% maar dit kan per jaar verschillen zie ook digitale belastingaangifte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Het gaat over erven niet over spaar geld.
fisbel
12 jaar geleden
1. Inderdaad gaat het over erfbelasting, niet over inkomstenbelasting. 2. De 30% c.q. 40% overige verkrijgers voor de erfbelasting is vastgesteld in 2010 toen de nieuwe erf- en schenkbelastingwet inging. Zolang deze wet niet verandert, wijzigen de percentages niet. 3. Voor de inkomstenbelasting betaal je niet 30% boven het vrijgesteld vermogen, maar 30% VAN 4% fictief rendement, dus 1,2%. Ik zou dit driedubbele foute antwoord maar gauw weghalen Einstein1 !