Hoeveel % belasting moet je over je spaargeld betalen? En bij welk bedrag op je spaarrekening ga je belasting betalen?

Ik hoor verschillende geluiden over het betalen van belasting over je gewone spaarrekening bij een bank. Een antwoord is dat je 1,2% betaalt wanneer jouw rekening de € 20.000 overstijgt. Of dat waar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

vermogensrendementsbelasting:

Deze vorm van belasting bestaat sinds 2001 en behelst een heffing van 30 procent over een verondersteld jaarrendement op vermogen van jaarlijks 4 procent. Per saldo komt dit neer op een heffing van 1,2 procent over het belastbaar vermogen (het saldo van de bezittingen en de schulden). De eerste 18.146 euro (voor gehuwden 36.292 euro) is vrijgesteld van deze belasting. Er zijn jaarlijks twee peildata voor de vaststelling van het belastbaar vermogen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehuwden is alleen niet helemaal juist. Dit geldt voor fiscale partners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrijstelling is voor de fiscale partners (<65 jaar) samen € 41.570; voor niet-fiscale partners de helft. In box 3 geeft u de waarde van uw bezittingen en schulden nog maar op e e n peildatum aan, namelijk per 1 januari.

Tot en met 2010 waren er nog 2 peildatums per jaar: 1 januari en 31 december.
Dat is nagenoeg waar maar je betaalt niet belasting als je financiele middelen de vrijstelling overstijgen, maar de vrijstelling is altijd vrij van belasting.
Geldt als je geen fiscale partner hebt en jonger bent dan 65 jaar.

Toegevoegd na 9 minuten:
De vrijstelling is voor de fiscale partners (<65 jaar) samen € 41.570; voor niet-fiscale partners de helft.

In box 3 geeft u de waarde van uw bezittingen en schulden nog maar op e e n peildatum aan, namelijk per 1 januari.

Tot en met 2010 waren er nog 2 peildatums per jaar: 1 januari en 31 december.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg je nu dat je geen belasting betaald als je meer geld hebt dan de vrijstelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in de vraag werd verondersteld dat bij overschrijding van de vrijstelling men over het hele bedrag belasting zou moeten betalen en dat is niet juist.
De belastingvrije grens ligt in 2012 bij 20.661. Je betaalt over het meerdere spaargeld 1,2%.
12 jaar geleden
€ 20.785 p.p. is vrijgesteld. Voor een 65-plusser met een laag inkomen geldt een hogere vrijstelling. Overigens tellen nog meer vermogensbestanddelen mee zoals aandelen, tweede huis enz.

De informatie in de links hierboven zijn ofwel verouderd (eerste link) of rammelt aan alle kanten: info.nu tav 1 peildatum. De juiste informatie: vanaf 2011 telt 1 peildatum: 1 januari. Wat er op 31 december op de rekening staat is niet van belang. Als het vermogen tijdens het jaar toeneemt zijn er voor dat jaar geen gevolgen voor de Box-3 belastingheffing. Immers: 1 januari is al gepasseerd.
Uiteraard zal een toename van vermogen wel weer gevolgen hebben voor het volgende jaar. Als het geld blijft staan tenminste.
fisbel