Wat wordt er bedoeld met dat een factuurnummer doorlopende en opeenvolgende nummering moet hebben?

Een uniek factuurnummer (zorg voor een opeenvolgende en doorlopende nummering)

Bovenstaande zin staat op meerdere websites vermeldt.
Nu vraag ik me af wat ze hier precies mee bedoelen.

Ik ben zzp'er en kijk voor de eerstvolgende maand welke opdrachten ik heb staan. Die geef ik al een factuurnummer, op deze manier:

Mocht er een opdracht bijkomen, met bijvoorbeeld datum 12-07-2019, dan geef ik deze factuurnummer 20190004. Dus ziet het er als volgt uit:

Mag dit? Omdat ze praten over een opeenvolgende en doorlopende nummering.
Op deze manier sla ik geen factuurnummers over, maar qua data lopen ze niet opeenvolgend op.
Ik plaats de facturen in een map dan wel opeenvolgend op factuurnummer.
Even ter verduidelijking:
Dus dan zou het worden:

opdracht datum 01-07-2019
Factuurdatum 01-07-2019 - 20190001

opdracht datum 05-07-2019 - 20190002
Factuurdatum 05-07-2019 - 20190002

opdracht datum 12-07-2019 - 20190004
Factuurdatum 12-07-2019 - 20190004

opdracht datum 22-07-2019 - 20190003
Factuurdatum 22-07-2019 - 20190003

Kan dit? Omdat ik het makkelijker vind aan het begin van de maand alle opdrachten die ik doe alvast een factuurnummer te geven en die al toe te voegen aan de facturen die ik al klaarzet voordat ik de opdracht uitvoer. Hierna pas ik ze nog aan qua tijd, maar factuurnummer staat er dan al.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

De datum moet er niet voor. Die zit je bij de factuur datum. Dan ho je een oplopend dus 4factuurnummer over en zo hoort het 12-07 zou dan 3 moeten zijn en 4.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met de datum bedoel ik nu even de datum waarop ik de opdracht uitvoer. De factuurdatum komt er dan later pas bij
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus dan zou het worden: opdracht datum 01-07-2019
Factuurdatum 01-07-2019 - 20190001 opdracht datum 05-07-2019 - 20190002
Factuurdatum 05-07-2019 - 20190002 opdracht datum 12-07-2019 - 20190004
Factuurdatum 12-07-2019 - 20190004 opdracht datum 22-07-2019 - 20190003
Factuurdatum 22-07-2019 - 20190003 Kan dit? Omdat ik het makkelijker vind aan het begin van de maand alle opdrachten die ik doe alvast een factuurnummer te geven en die al toe te voegen aan de facturen die ik al klaarzet voordat ik de opdracht uitvoer. Hierna pas ik ze nog aan qua tijd, maar factuurnummer staat er dan al. Vandaar: als ik een opdracht tussendoor krijg, kan ik die dan een hoger factuurnummer geven?
ronron1212
4 jaar geleden
Nee opdracht datum dan
Factuurnummer 20019001
Je zet de datum van de opdracht niet voor het factuurnummer
TurfGraver
4 jaar geleden
Is factuurnummer: 01-07-2019 - 20190001
Of: 20190001
?
ronron1212
4 jaar geleden
@turfgraver wat staat er Factuur nummer dus zonder de datum er voor. Nee opdracht datum dan
Factuurnummer 20019001
Je zet de datum van de opdracht niet voor het factuurnummer
TurfGraver
4 jaar geleden
Vraag was voor gast, ter verduidelijking van wat deze nu dus gebruikt als factuurnummer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben echt onduidelijk zie ik, sorry!
Ik bedoelde, ik zet het neer op deze manier:
Opdrachtdatum: 01-07-2019 (datum waarop ik de opdracht heb uitgevoerd)
Opdrachtdatum: 01-07-2019 (datum waarop ik de opdracht heb uitgevoerd) Factuurnummer: 20190001
Factuurdatum: 01-07-2019 Maar mijn vraag was of de datums ook opeenvolgend moeten zijn, bij de factuurnummers. Of dat dat niet uitmaakt, maar alleen de factuurnummers goed opeenvolgend in een map gestopt moeten worden.
ronron1212
4 jaar geleden
Het factuurnummer moet opvolgend zijn de factuur datum of opdrachtdatum dat zijn gewoon datums.
SimonV
4 jaar geleden
“begin van de maand alle opdrachten die ik doe alvast een factuurnummer te geven”: een opdracht leidt niet altijd tot een factuurnummer.
Geef het factuurnummer EN factuurdatum pas als je daadwerkelijk een factuur schrijft. Factuurdatum is meestal geen opdrachtdatum.
SimonV
4 jaar geleden
De factuurdatum is de datum waarop je een factuur aanmaakt en verzendt. De datum van de factuur mag nooit eerder zijn dan de daadwerkelijke datum dat je de factuur aanmaakt en VERZENDT. Een bedrijf zal boekhoudkundig onaangenaam verrast zijn in augustus een factuur te ontvangen met een factuurdatum van begin of medio juli. https://www.informer.nl/boekhouden-wiki/wat-is-factuurdatum/
Geen goed systeem.

Facturen moeten doorlopend worden genummerd zodat de Belastingdienst kan zien dat de reeks volloopt. En dan is het zeer merkwaardig als er facturen tussen zitten met hogere nummers en eerdere data. Dat is vragen om moeilijkheden.

Die koppeling met opdrachtnummer of -datum: loslaten voor de factuurnummers. Uiteraard is het wel aan te bevelen dat je die nummers op de factuur vermeldt. Maar ze hebben niets te maken met de nummering van de factuur.

Doorlopend nummeren is zeer eenvoudig; beginnen met 1 (desgewenst met voorloopnullen) en zo doornummeren tot het eind van het jaar. Bijv. 20190001 t/m 20190100 en dan in 2020 beginnen met 20200001. Moeilijker kan ik het niet maken. De factuurdatum is de datum waarop de opdracht klaar is en je de nota naar de klant stuurt. (Bij grote opdrachten kun je werken met deelfacturen). De factuurdatum is ook de datum waarop de betaaltermijn begint te lopen. Dat is al een reden dat je nooit de datum van de opdracht moet gebruiken; dat levert boze klanten op als de opdracht lang loopt waardoor ze nog maar een paar dagen hebben om de nota te betalen. (Uitgaand van betalingen achteraf). Bovendien snij je jezelf in de vingers als een opdracht niet doorgaat terwijl je de factuur al had gemaakt. Dan heb je een document opgesteld voor een niet geleverde prestatie. Ook vreemd.

Als je geen automatische administratie hebt kun je werken met 2 mappen. Eentje waarin je de kopiefacturen doorlopend genummerd opbergt. En eentje waarin je de kopiefacturen opbergt op de datum dat ze betaald moeten zijn. En die haal je uit de map als de klant betaalt en berg je (met bijv. een stempel met betaaldatum) op achter het desbetreffende bankafschrift. (Ouderwets maar zeker nog bruikbaar voor een kleine administratie).Dan weet je ook meteen wie je moet aanmanen: degenen die nog in de map zitten met een betaaldatum die voorbij is.
Computoon