bestaat de baatbelasting eigenlijk nog wel?

je had die vroeger voor nieuwe straten maar ook bijv voor viaducten. ik hoor daar nooit meer over.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, Baatbelasting bestaat nog steeds..
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda weet er sinds 4 mei 2007 alles van
https://www.navigator.nl/document/id18402007050442457admusp/ecli-nl-hr-2007-az0355-ecli-nl-phr-2007-az0355-hr-04-05-2007-nr-42457

Het beste antwoord

Bestaat nog steeds.
Onder de naam baatbelasting kan in Nederland door de gemeente een belasting worden geheven van de eigenaar, bezitter of beperkt gerechtigde van een onroerende zaak, indien een in een bepaald gedeelte van de gemeente gelegen onroerende zaak, is gebaat door voorzieningen die tot stand worden of zijn gebracht door of met medewerking van het gemeentebestuur. In dat geval worden de aan de voorzieningen verbonden lasten geheel of gedeeltelijk omgeslagen over de eigenaren, bezitters en beperkt gerechtigden van de onroerende zaak (artikel 222 Gemeentewet).
Voor het antwoord op vragen als wie geldt als de belastingplichtige, wat het voorwerp is van de belasting, wat het belastbare feit is, wat de heffingsmaatstaf is en het tarief, dient de belastingverordening van de betreffende gemeente te worden geraadpleegd (artikel 217 Gemeentewet).
Momenteel speelt in mogelijke inzet van baatbelasting een rol bij het gasloos maken van huizen.
_____________

De baatbelasting is in het verleden veel opgelegd bij de aanleg van riolering in het buitengebied. Voor de gemeentelijke riolering die daar werd aangelegd en waar de percelen zich op konden aansluiten werden kosten in rekening gebracht. Het ging om de rioolvoorzieningen op het publieke terrein. Later is de baatbelasting ook gebruikt voor de revitalisering van winkelgebieden. Daarbij is er behoorlijk strenge jurisprudentie gewezen over het gebaat zijn door de voorzieningen. Kortgezegd heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het vervangen van een verouderde functionaliteit door moderne, betere, maar in essentie dezelfde functionaliteit geen baat is in de zin van de baatbelasting. Deze uitleg heeft een
belangrijke beperking aan de toepassing van de baatbelasting gegeven en de heffing wordt vrijwel niet meer toegepast.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Plus https://vng.nl/onderwerpenindex/belastingen/overige-belastingen/baatbelasting