Is een kleine hypotheek op je huis hebben voordeliger als een volledige aflossing?

Is het belastingtechnisch voordeliger om een kleine hypotheek op je huis te houden of is een volledige aflossing voordeliger?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Aflossen van een kleine hypotheek is bijna altijd voordelig door de wet Hillen. De wet Hillen zorgt voor een extra belastingaftrek als u geen of een geringe eigenwoningschuld (hypotheeklening) heeft. De wet Hillen is meegenomen in de berekening van berekenhet.nl: aflossen of niet. Zie bron 2.

Voorbeeld: de WOZ-waarde van uw huis is € 200.000 Het EWF (eigenwoningforfait) is 0,7% (jaar 2014) dus € 1400 Er is nog een restschuld van € 30.000 Betaalde hypotheekrente is € 1200 - 4 %. Belastbaar inkomen is € 200 (1400 minus 1200) Nu komt de wet Hillen tevoorschijn: u krijgt een aftrek vanwege geen of een geringe eigenwoningschuld van € 200 Saldo inkomsten en aftrekposten is € 0. (zie bron 1)
M.a.w. er is geen aftrekpost en er wordt ook niets bij het inkomen opgeteld.

N.B: Let u er wel op dat bij vervroegd aflossen er boeterente kan volgen. Bij veel hypotheken mag er per jaar niet meer dan 10% van het oorspronkelijk hypotheekbedrag extra worden afgelost. Stel dat dat het oorspronkelijke leenbedrag € 250.000 was, dan zou bij 10% er niet meer dan € 25000 per jaar extra boetevrij mogen worden afgelost. In dit voorbeeld zou er een boeterente volgen over € 5000, wellicht een enkele honderd euro. De boeterente is overigens weer aftrekbaar. Meestal lukt het wel een kleine hypotheek in 2 of 3 jaar geheel af te lossen. Zie bron 3 met extra informatie hoe er boetevrij afgelost kan worden.

Zo zijn er nog meer punten waarop gelet kan worden bij de vraag: wel of niet aflossen. Is men pensioengerechtigd (lagere belastingaftrek met lagere teruggaaf) Is er wezenlijk Box3 vermogen, hoe hoog is de hypotheekrente, hoe lang loopt de hypotheek nog enzovoort.

Ook nog op te merken: het aflossen van een spaarhypotheek of bankspaarhypotheek is meestal af te raden (zie bron 2) . Te allen tijde moet voorkomen worden dat bij een totale aflossing er geen enkele buffer meer is aan spaargeld.

Ook voor de leek is best te berekenen of aflossen zinvol is of niet. Er zijn op internet een aantal rekenmodules te vinden waarbij stap voor stap er cijfers of aannames moeten worden ingevuld, waarna de conclusie van wel of niet aflossen eruit rolt. (zie bron 2)
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een kleine hypotheek is volledig aflossing vaak voordeliger omdat dan het eigen woning forfait vervalt. (bij kleine hypotheken is het eigen woning forfait overigens nooit hoger dan de betaalde rente) .

Dit staat los van de vraag of er op andere wijze met het eigen geld een beter rendement behaald kan worden (in ieder geval niet tegen het zelfde risico), en het gegeven dat de hypotheekrente sowieso niet onbeperkt aftrekbaar is