Moet iemand die van een ander een flink bedrag krijgt voor het afkopen van zijn wsnp ook schenkbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Dat valt volgens mij onder een schenking voor het aflossen van dringende schulden.
Dan zou daarover dus geen schenkbelasting betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Informate Belastingdienst:
U betaalt geen schenkbelasting als u de schenking krijgt om dringende schulden af te lossen. Dringende schulden zijn schulden die u direct moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan een huurschuld die u moet betalen om te voorkomen dat u uit uw huis wordt gezet. Het moet een schuld zijn die u zonder de schenking niet zou kunnen betalen, zelfs niet als u al uw bezittingen zou verkopen. Hier is geen sprake van dringende schuld. M.a.w. er moet schenkbelasting worden betaald.
Als men in de WSNP zit is er geen sprake van direct te betalen schuld. Direct te betalen schuld kan er wel zijn vóórdat men in de WSNP komt. In dat geval hoeft er over een schenking ter voldoening van de schuld geen schenkbelasting te worden betaald.
Nee, want de schenker heeft er al belasting over betaald.
En die mag met zijn reeds belaste geld doen wat hem goeddunkt.
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Was het maar waar. Dan kon de Schenkbelasting meteen worden afgeschaft. De schenker heeft als regel altijd al belasting betaald over het geld dat hij schenkt. Uitgangspunt is dat de ontvanger schenkbelasting betaalt over het deel boven de vrijstellingsgrens. Het percentage wordt bepaald door de relatie tussen schenker en ontvanger. De hoogte van de vrijstelling eveneens en die wordt bovendien beinvloed door de hoogte van het geschonken bedrag en een eventuele bestemming voor het bedrag. Daar zijn allemaal regels voor. De schenker kan er ook voor kiezen zelf de Schenkbelasting voor zijn rekening te nemen maar dan is het percentage hoger.
Computoon
9 jaar geleden
De schenking voor dringende schulden is een van de enkele uitzonderingen op de regel dat 'altijd' schenkbelasting moet worden betaald over schenkingen boven de vrijstellingsgrens.
fisbel
9 jaar geleden
Correctie:
Het percentage voor de schenkbelasting blijft gelijk: 10 / 20 procent of 30 / 40%
Als de schenker de belasting voor zijn rekening neemt, wordt er een 'extra' bedrag geschonken. Waarover het desbetreffende belastingpercentage berekend wordt. Zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/ Hier is geen sprake van dringende schuld. M.a.w. er moet schenkbelasting worden betaald.
Computoon
9 jaar geleden
Als grootouders schenken aan kleinkinderen geld tot een bepaald grensbedrag een percentage van 18 procent ipv 10.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt geen idee hoe het in Nederland werkt he
Er hoeft geen schenkbelasting te worden betaald als de schenking wordt gebruikt om dringende schulden af te lossen. Dringende schulden zijn schulden die DIRECT betaald moeten worden. Bijvoorbeeld huurschuld die betaald moet worden om te voorkomen dat men uit huis wordt gezet. Het moet een schuld zijn die zonder de schenking niet betaald zou kunnen worden, zelfs niet als alle bezittingen verkocht werden.

U zit al in de WSNP. En hoe gek het ook klink: u heeft geen schulden die DIRECT betaald moeten worden. Het zou waarschijnlijk anders zijn geweest als de schenking was gedaan vlak voordat u de schuldsanering in ging. Er moet dus in uw situatie schenkbelasting worden betaald als iemand u wil helpen per direct uit de schuldsanering te krijgen.

Er is een andere mogelijkheid. Als u het benodigde geld krijgt uitgeleend om de schulden te voldoen worden de schulden gesaneerd. Degene die een vordering op u heeft, kan elk jaar ht vrijgestelde bedrag kwijtschelden. Het vrijgestelde bedrag aan derden is € 2092 per jaar (2014)

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/bijzondere_situaties_waarin_u_geen_schenkbelasintg_betaalt/u_krijgt_de_schenking_om_schulden_af_te_lossen/u_krijgt_de_schenking_om_schulden_af_te_lossen
fisbel