Moet ik forensenbelasting betalen over mijn 2e (koop) woning als mijn partner er al wel gaat wonen, maar ik zelf voorlopig nog niet?

Mijn partner en ik kopen wellicht binnenkort een 2e huis elders, om daar in de verdere toekomst te gaan wonen.
Eén van ons laat zich bij de nieuwe gemeente inschrijven. Moet ik als partner, en nog niet officieel verhuisd, dan forensenbelasting betalen?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

forensenbelasting heeft niets te maken waar je partner woont en waar jij woont de forensentax was bedoeld om te worden geheven over woon werk verkeer maar deze tax gaat niet meer door.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
forensen belasting bestaat gewoon hoor.
ronron1212
11 jaar geleden
kom je dan uit belgie soms?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, gewoon hier in NL. Google maar eens op forensenbelasting. Ik heb het vorige week nog betaald helaas.
fisbel
11 jaar geleden
Ja, forensenbelasting en forensentax - dat zijn dus twee verschillende zaken. De eerste belasting bestaat al jaren, de tweede belasting is niet verder gekomen dan plannenmakerij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, helaas dacht men bij goeievraag ook dat ik uit mijn nek aan het l.. was, toen ik een vraag er over ging stellen. De vraag (Stel je hebt 2 vakantie woningen in 1 gemeente, mogen ze dan 2 x forensenbelasting opleggen?) werd verwijderd, omdat forensbelasting niets met vakantiehuisjes te maken had, volgens GV. Gelukkig iemand die wel weet wat het is.-) Dank je fisbel.
In bepaalde gevallen kan de gemeente u forensenbelasting opleggen. Dit kan als u een tweede woning of stacaravan in deze gemeente hebt, terwijl u in een andere gemeente uw hoofdverblijf heeft. Houdt u deze woning of stacaravan meer dan 90 dagen per jaar voor uzelf beschikbaar, dan moet u misschien forensenbelasting betalen. U hebt namelijk voordeel van de voorzieningen van de gemeente.

Als u meer dan negentig dagen per jaar in een recreatieverblijf verblijft (slaapforensen) of als u een gemeubileerde woning voor u of uw gezin ter beschikking houdt (woonforensen), kan de gemeente u forensenbelasting opleggen. Onder gemeubileerde woningen vallen ook zomerhuisjes, chalets en caravans.

Het is niet noodzakelijk dat u daadwerkelijk meer dan negentig dagen per jaar in de woning aanwezig bent. Het gaat erom dat u er meer dan negentig dagen per jaar zou kunnen verblijven. Ook is het niet vereist dat u in een aaneengesloten periode over de woning kan beschikken.

Mij werd uitgelegd dat ik bijv. gebruik maak van voorzieningen in de gemeente, zoals bijv. de wegen, de straatverlichting, enz. Daarom moet je dus forensenbelasting betalen.

Als je er dus 90 dagen of minder bent dan hoef je niks te betalen. Dus als je er vanaf volgende week dagelijks zou verblijven dan hoef je niks te betalen. Ook is het zo dat als er al 3 mensen jou voorgingen, je hebt bijv een (vakantie)huisje gekocht en die is dit jaar al 3 keer verkocht geweest aan anderen, dan hoef je ook niks te betalen.