Moet je bij verkoop van geërfde kunst na 15 jaar nog belasting betalen (box 1, 2 of 3)?

Ik heb de volgende vraag hier gelezen: http://www.goeievraag.nl/vraag/verkoop-geerfde-kunst-15-jaar.75903
Moet je bij verkoop van geërfde kunst na 15 jaar nog erfbelasting betalen en zo ja, over welke waarde?

Het antwoord was dat als de kunst op moment van overlijden niets waard was er geen erfbelasting hoeft te worden betaald.

Ik heb hier nog een vraag over:
Betaalt de erfgenaam ook geen belasting in Box 1,2 of 3 in het jaar dat hij het schilderij verkoopt?

Alvast heel erg bedankt

Toegevoegd na 36 minuten:
Extra uitleg voor jackd:
Het gaat om zelfgemaakte kunst geerfd van familielid, die bij overlijden niet bekend was.
De erfenaam is geen handelaar.
De bedragen die voor de kunst worden betaald zijn niet bekend.

Nog een vraagje: hoe wordt eigenlijk de waarde op het moment van overlijden bepaald?
Wie bepaalt dat het 0 waard was. Als later een koper er een x bedrag voor wilt geven, was de kunst op moment van overlijden misschien ook wel dat bedrag waard, alleen kende de koper de kunst nog niet.

Toegevoegd na 39 minuten:
het wordt via een galerie verkocht , niet aan particulier.

Toegevoegd na 53 minuten:
De ergenaam is geen handelaar, maar op het moment dat hij de kunst via een galerie probeert te verkopen, kan hij dan ineens als handelaar worden gezien?
Zijn bedoeling was niet om te handelen, maar wil nu een deel proberen te verkopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
paulus811
11 jaar geleden
Leuk, dat was mijn vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en, weet je of je dan in het jaar waar de kunst toch wordt verkocht belasting moet worden betaald?
paulus811
11 jaar geleden
In mijn geval ging het om een complete postzegelverzameling (alle Kerstpostzegels die ooit in de hele wereld zijn uitgegeven). Deze verkoop ik nu per serie via Ebay, zo blijf ik onzichtbaar voor de 'belastingradar'. Maar met bijvoorbeeld een schilderij wordt dat lastig. Ik denk (maar weet het dus niet zeker) dat bij particuliere verkoop er geen belasting hoeft te worden afgedragen. Het is namelijk niet aan te tonen dat het uit een erfenis afkomstig is. Je kunt het ook zomaar op een tweedehandsmarkt voor een tientje hebben gekocht. Het geld wat je vangt is natuurlijk wel 'vermogen' zodra je daardoor met je totale vermogen boven de grens van ongeveer 56.000 uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je Betreft "Je kunt het ook zomaar op een tweedehandsmarkt voor een tientje hebben gekocht.",
dan is het geen erfbelasting, maar misschien wel inkomstenbelasting box 1?
of alleen maar de vermogensbelasting (en die is toch rond de 20.000 per persoon, en geen 56.000)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ bloemm: alleen als je handelaar/kenner bent: koop je als leek iets voor 10,- en blijkt dat bij Kunst en kitsch veel waard te zijn, dan heb je gewoon geluk en geen last van belastingen.

Antwoorden (2)

15 jaar geleden had je er erfbelasting over moeten betalen als het toen een waarde had.

Nu gaat het gaat om het doel dat de kunst heeft/had.

Ervan uitgaande dat de kunst voor jouw geen investering is en dat je geen handelaar bent, hoef je nu bij de verkoop geen belasting te betalen.

Toegevoegd na 52 seconden:
ps. Het helpt als je er bij zet om wat voor bedragen het ongeveer gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor uw reactie. zie mijn aanvulling op de vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over vermogensbelasting hoef je je geen zorgen te maken. De belastingdienst kan nooit aantonen dat jij de kunst als belegging hebt gehad, het is een erfstuk.
(in dit geval ligt de bewijslast bij de belastingdienst) Als ik het zo lees ook niet over erfbelasting.
De waarde 15 jaar geleden zal laag geweest zijn.
Maar dat kan alleen door kunstexperts bepaald worden.
(eigenlijk had dat 15 jaar geleden geregeld moeten worden) In het algemeen:
Gewoon verkopen en verder niks doen, alleen als het om hoge bedragen gaat (5 cijfers) zou ik er nog eens naar gaan kijken.
Je zou aan de mensen van de galerie kunnen vragen hoeveel zei denken dat het 15 jaar geleden waard was.
Daarna naar een belastingadviseur.
De waarde van kunst op het moment van overlijden kan bepaald worden door het bijvoorbeeld te laten taxeren. Veel mensen geven echter de waarde van kunst, inboedel en sieraden niet op voor de erfbelasting.
De fiscus kan maar erfbelasting heffen tot vijf jaar na het overlijden, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Als je het schilderij verkoopt en je stort het geld op een bankrekening, dan valt het bedrag in Box 3 en moet je er vermogensbelasting over betalen als het bedrag van je totale banktegoeden hoger is dan het vrijgestelde bedrag.
Het vrijgestelde bedrag is voor alleenstaanden ongeveer € 19.000 en voor partners samen ongeveer € 40.000.