Kan ik belaste reiskosten declareren?

Van mijn werkgever krijg ik sinds januari een onbelaste reiskosten vergoeding van € 0,19 per kilometer. Nu ben ik er achtergekomen dat dit vanaf het begin verkeerd op het declaratieformulier is ingevuld en dat ik er al 9 maanden belasting over betaal. Het gaat om ongeveer 2000 kilometer per maand. Zo het mogelijk zijn om dit bij de belastingaangifte over 2015 straks terug te vragen of is er nu direct al een mogelijkheid om dit terug te vragen? Inmiddels wordt het formulier corrrect ingevuld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Advies: laat dit door de salarisadministratie van het bedrijf corrigeren. Je kunt niet zelf niet nogmaals iets opgeven waarmee belastingtechnisch al gerekend is.

Als de reiskostenvergoeding van euro 0,19/km ('gerichte vrijstelling') voor zakelijke km's onterecht als belast bedrag is vergoed (waardoor je er netto minder van hebt overgehouden dan eur 0,19/km) dan is de kans zeer groot dat het bedrag ook als fiscaal loon is bijgeteld op de jaaropgave. De loonheffing die erop is ingehouden, zit verpakt in het totaal LB/PVV, eveneens te zien op de jaaropgave.

Wat de salarisadministratie moet doen is eenvoudig:
Het totale bedrag negatief ingeven op de looncomponent voor 'belaste reiskostenvergoedingen' en het positief ingeven op de looncomponent voor onbelaste reiskostenvergoedingen. Je ontvangt dan, op de eerste salarisstrook na de correctie, alsnog een bijbetaling ter hoogte van de ingehouden loonheffing.

Dan klopt straks ook het fiscaal loon op de jaaropgave en de loonheffing ook.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik ga morgen direct contact opnemen met de salaris administratie.
paulus811
8 jaar geleden
Enige juiste advies. +