Is een ontvanger (Nederlander woonachtig in Nederland) van een schenking (paar ton) belasting verschuldigd als de schenker een buitenlander is?

De schenker is een buitenlander die nooit in Nederland heeft gewoond en dus nu ook in het buitenland woont. Bij NEE moet de ontvanger dit bedrag dan toch melden bij de belastingdienst? Bij NEE kan de ontvanger dit bedrag dan gewoon ontvangen op zijn/haar bankrekening zonder dat deze geblokkeerd wordt?

Bij JA moet de ontvanger dan bewijzen overhandigen aan de belastingdienst dat de over de schenking in het buitenland door de buitenlander belasting is betaald?

Dank u.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als de schenker nooit in Nederland heeft gewoond dan is er in ieder geval geen Nederlandse schenkbelasting over verschuldigd. Dit komt omdat op basis van de successiewet alleen schenkingen gedaan door iemand die ten tijde van de schenking in Nederland woonde is belast met Nederlandse schenkbelasting.

U kunt mijns inziens dus gewoon het bedrag ontvangen en hoeft het ook niet te melden aan de fiscus, aangezien Nederland geen recht tot heffing heeft. Uiteraard is het achter de hand houden van enkele bewijsstukken nooit een overbodige luxe mocht de fiscus toch vragen stellen.

De ontvanger hoeft niet te bewijzen dat over de schenking in het buitenland belasting is betaald, dit geeft de fiscus, mocht dit niet zo zijn, namelijk niet alsnog het recht om te heffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer duidelijk. Hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (1)

U betaalt geen schenkbelasting als degene van wie u de schenking krijgt, niet in Nederland woont op het moment dat hij u de schenking geeft.

Let op!
U moet wél schenkbelasting betalen als de schenkereen Nederlander is en nog geen 10 jaar buiten Nederland woont