Is een achteraf gemonteerde trekhaak op een leaseauto aftrekbaar van de belasting?

Je laat na goedkeuring van de leasemaatschappij een trekaak monteren en voldoet de rekening zelf. Zijn dit aftrekbare kosten?

paulus811
9 jaar geleden
12.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Nee dat is niet aftrekbaar.
crispy
9 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar het lijken me geen aftrekbare kosten, behalve als de trekhaak voor zakelijke doeleinden wordt gemonteerd.
fisbel
9 jaar geleden
Niet aftrekbaar als aftrekpost in de aangifte. Wel aftrekbaar als zijnde vermindering van de bijtelling.
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo vermindering bijtelling? de wagen wordt duurder als de werkgever de trekhaak koopt.
Computoon
9 jaar geleden
De wagen wordt inderdaad duurder maar de fiscale bijtelling verandert niet door achteraf aangebrachte accessoires. Voor auto’s met een tenaamstelling vanaf 1 juli 2006 geldt dat de bijtelling wordt berekend over de waarde zoals die ook voor de BPM-berekening geldt: de catalogusprijs inclusief de af-fabriek gemonteerde opties. Bij de dealer aangebrachte accessoires tellen dan niet langer mee voor de bijtelling. Verschillende werkgevers hebben ook een 'eigen bijdrage' voor de leaseauto, die in mindering wordt gebracht op die fiscale bijtelling (maar maximaal tot het bedrag van die fiscale bijtelling, de fiscale bijtelling mag per saldo niet negatief worden). Bijvoorbeeld omdat ze een 'mooiere'/'duurdere' leaseauto hebben gekozen dan ze 'standaard' gekregen zouden hebben. Of om een andere reden. Alle eigen bijdragen voor privé-gebruik mogen op de fiscale bijtelling in mindering worden gebracht. (Boetes uiteraard niet.) De werkgever van vraagsteller zou daarom dat (waarschijnlijk) vaste bedrag van de eigen bijdrage eenmalig kunnen verlagen voor de kosten van de trekhaak. Maar dan wordt er (bij verder gelijke omstandigheden) meer loonheffing ingehouden omdat de fiscale bijtelling zelf niet verandert.
Even wat volledig fictieve getallen:
Stel dat fiscale bijtelling eur 100 is, eigen bijdrage nu eur 30, dan wordt eur 70.- meegenomen als loon voor loonheffing (100 -/- 30). Stel dat de trekhaak (zeg eur 20.-) wordt vergoed via de eigen bijdrage.
Fiscale bijtelling blijft eur 100.-, eigen bijdrage wordt eenmalig (30 -/- 20) = 10, dan wordt (eur 100.- -/- 10.-) = 90 meegenomen voor de loonheffing. De lagere eigen bijdrage leidt dus tot een hogere loonheffing. Wat m.i. daarom het voordeligst is voor vraagsteller: vraagsteller laat de trekhaak monteren, declareert de factuur van de garage en laat 'm aan zich uitbetalen. NB: ik ga ervanuit dat vraagsteller een fiscale bijtelling heeft. Als iemand een trekhaak wil laten aanbrengen, rijdt hij waarschijnlijk meer dan 500 km/privé per jaar.
ronron1212
9 jaar geleden
op die grond klopt het.
paulus811
9 jaar geleden
Dank Computoon voor je zeer heldere uitleg! Zou zomaar een heel goed antwoord kunnen zijn ;-) ik za kontakt opnemen met de salarisadministratie of ze dit kunnen verrekenen. Ik betaal een eigen bijdrage omdat de auto boven het normbedrag is. De prijs van de trekhaak is 3 maanden eigen bijdrage, dus hoop dat men deze service wil/kan verlenen. Dank!

Antwoorden (2)

U verwoordt het niet goed. De trekhaak is niet aftrekbaar zoals hypotheekrenteaftrek.
Hoe moet u aftrekbaar dan wel zien?

Informatie van de rijksoverheid:
Heeft u met uw werkgever afgesproken dat u een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik? Dan wordt deze eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken. U betaalt dan alleen belasting over deze verlaagde bijtelling.

Conclusie: de eigen bijdrage die u betaalt voor het privégebruik van de leaseauto, i.c. de trekhaak, mag u aftrekken van de eigen bijdrage van de bijtelling.
fisbel
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dank fisbel voor je antwoord. De situatie is dat ik deze auto al een jaar heb, geen bijdrage betaal voor privegebruik maar wel een bijdrage voor het meerdere boven het normleasebedrag. Als ik nu bijvoorbeeld naar Kwik Fit rij voor een trekhaak, moet ik deze afrekenen. Ik kan dan tich moeilijk met de bon naar mijn werkgever en vragen of hij deze verwerkt in de eigen bijdrage? Want die verandert niet.
Computoon
9 jaar geleden
Klopt. De gemakkelijkste manier is dat je met de bon naar de werkgever gaat en vraagt of hij deze (in de vorm van een declaratie) wil vergoeden. Als er een zakelijke reden voor is, zal hij daartoe waarschijnlijk bereid zijn. Is hij niet daartoe bereid, dan blijven de kosten voor eigen rekening. (Precies hetzelfde als wanneer een willekeurig ander persoon op een priveauto een trekhaak zou laten aanbrengen. De trekhaak word je eigendom dus als demonteren mogelijk is zou je dat kunnen laten doen als je een andere leaseauto krijgt.
paulus811
9 jaar geleden
Er is geen zakelijke reden voor de trekhaak, dus ik zal het van de service van de werkgever moeten hebben. Morgen maar eens bellen met ze en als het niet lukt dan betaal ik de rekening prive. Ben van plan om de auto over 4 jaar over te nemen en normleasebedrag maandelijks uit te laten keren. Trekhaak hoeft er dan niet af. Dank voor je reactie!
Op zich zijn die (privé) kosten niet aftrekbaar dus de fiscale bijtelling wordt daardoor niet beïnvloed, dus niet lager, evenals de loon- en inkomstenbelasting.
Wel kun je de door jou betaalde kosten voor de trekhaak aan de werkgever in rekening brengen en daarop als eigen bijdrage hetzelfde bedrag in mindering brengen als extra eigen bijdrage gebruik leaseauto. Dus per saldo met gesloten beurzen.
Dat kost de werkgever niets, maar hij moet het wel fiscaal willen verantwoorden dus het als extra eigen bijdrage in mindering brengen op de bijtelling in de loonadministratie.

Let op. Dit is geen recht maar afhankelijk van de medewerking van de werkgever.
Zie ook: Elsevier Belasting Almanak 2015, de onderdelen 54.4, 52.3.5.

Op soortgelijk wijze kun je andere autokosten in privé in mindering brengen op de bijtelling, zoals bij voorbeeld kosten autowasstraat, parkeergeld prive, tolgelden vakantie, veerboot naar Scandinavië, Groot-Brittannië etc.

NB Als bijdrage voor eventuele discussie.
Het hogere brandstofverbruik bij privégebruik van de auto, met een caravan daarachter gekoppeld, zal de werkgever doorgaans ook voor zijn rekening nemen. Daarvoor dient de auto wel van een trekhaak te zijn voorzien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor dit zeer verhelderende antwoord. Ik zal met de salarisadministratie opnemen wat de regels hieromtrent zijn. Er komt overigens geen caravan, maar de trekhaak is voor een kleine aanhanger die ik incidenteel wil gebruiken. Ook daarvoor zal her verbruik iets toenemen, dus relevant is het zeker. Nogmaals dank!