Als je een lijfrentekapitaal hebt geërfd moet je daar dan erfbelasting over betalen?

Stel je ontvangt een lijfrentekapitaal als erfenis en je koopt dit af zodat je in één keer een kapitaal ontvangt moet je daar dan erfbelasting over betalen?

3 jaar geleden
4.7K
ronron1212
3 jaar geleden
inkomsten belasting en erfbelasting.
jc54
3 jaar geleden
Belasting betalen, ja. Maar of het erf-belasting of inkomstenbelasting is, weet ik niet.

Antwoorden (1)

Als de erflater komt te overlijden valt het saldo van de lijfrenterekening in de nalatenschap. Evenals een lijfrenteverzekering en een pensioenuitkering is het saldo op een bancaire lijfrenterekening vrijgesteld van erfbelasting.
Lijfrentekapitaal in één keer laten uitkeren heet ook wel afkopen en is meestal financieel ongunstig. Er moet naast de inkomstenbelasting meestal revisierente (een boete) worden betaald. Deze is maximaal 20% van het bedrag dat men laat uitkeren.
Hoewel het saldo van een lijfrente bankspaarrekening vrijgesteld van erfbelasting, kan het toch leiden tot een heffing van erfbelasting als de erfgenaam nog een partner heeft. Een gedeelte van de waarde komt in mindering op de erfbelasting vrijstelling van de partner. Genoemd: imputatie.
Ik ben ervan uitgegaan dat het gaat om een lijfrente bankspaarrekening
https://www.centraalbeheer.nl/lijfrente/lijfrente-geerfd
NB. Hoewel het saldo van een lijfrente bankspaarrekening vrijgesteld van erfbelasting, kan het toch leiden tot een heffing van erfbelasting ...t/m imputatie.
Deze alinea hoort niet bij dit antwoord.
Toegevoegd op 07 juni 2020 20:17: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
De inkomstebelasting moet wel betaald worden er is namelijk over het gespaarde inkomen nooit inkomsten belasting betaald
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ja en dat kan behoorlijk oplopen. Afkopen kan vaak ongunstig zijn.
ronron1212
3 jaar geleden
Afkopen is duur maar dan nog daaroverheen komt nog steeds de inkomsten belasting.
erotisi
3 jaar geleden
Je schrijft 'als de erfgenaam nog een partner heeft' . Bedoel je niet erflater ipv erfgenaam?
erotisi
3 jaar geleden
en wat zou het antwoord zijn als het om een lijfrenteverzekering ging. Stel de begunstigde koopt van het lijfrente kapitaal geen nabestaandenlijfrente maar koopt deze af is het dan nog belast met erfbelasting.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@erotisie, goed gezien. De hele alinea: als de erfgenaam nog een partner heeft enz. hoort niet bij dit antwoord. Komt van Moneywise.
https://weblog.moneywise.nl/lijfrente/moet-er-erfbelasting-worden-betaald-over-een-lijfrente/
En voor mij is volgens het militaire strafrecht imputatie de gehele of gedeeltelijke aftrek van de tijd doorgebracht door beklaagde in voorlopig arrest.