Is het mogelijk dat je je loonstroken bij je aanvraag voor huurtoeslag ook op de post kan doen voor de belastingdienst?

Of je je loonstroken bij je aanvraag voor huurtoeslagformulieren op de post kan doen naar de belastingdienst zodat hun jouw inkomen kunnen berekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat is mogelijk, maar ze zullen daar niets mee doen. De toekenning voor huurtoeslag in in eerste instantie altijd eerst "voorlopig". Daarbij gaan ze uit van de informatie die je zelf aanlevert. Je kunt loonstroken meesturen om je berekening te 'bewijzen', maar in feite maakt dat niet uit. Ook een schatting en zelfs een onjuiste schatting van jouw kant zullen ze gewoon overnemen, omdat je uiteindelijke recht op huurtoeslag pas achteraf vastgesteld kan worden.

Pas na afloop van het jaar is namelijk bekend wat je precies hebt verdiend in dat jaar. Je kunt nu wel loonstroken meesturen van de afgelopen maanden, maar dat zegt niets over je inkomen voor het hele jaar. Je salaris kan verhoogd worden, je kunt een andere baan vinden, ontslagen worden, arbeidsongeschikt, gaan trouwen of samenwonen, je kunt verhuizen zodat de hoogte van je huur wijzigt, of je kunt tijdelijk ander werk gaan doen naast je huidige baan of een paar losse betaalde klussen uitvoeren in de loop van het jaar. Pas bij je belastingaangifte is álle informatie over het afgelopen jaar bekend, en pas dan zal je recht op huurtoeslag definitief worden vastgesteld. Tot die tijd ontvang je een voorschot op basis van het door jou opgegeven inkomen. Als jij een hoger inkomen hebt opgegeven dan je achteraf bleek te hebben dan zul je volgend jaar een nabetaling krijgen, en als je een lager inkomen had ingevuld moet je een deel van de ontvangen huurtoeslag terugbetalen.

En zelfs bij je belastingaangifte is het niet zinvol om je loonstroken mee te zenden. De meeste informatie is al bekend bij de belastingdienst als het gaat om werk in loondienst, van andere gegevens die je zelf invult hoef je pas bewijsstukken te overleggen wanneer de inspecteur je hier om vraagt. Krijg je geen controle, dan hoef je geen loonstroken of andere stukken op te sturen en zal na de afhandeling van je aangifte met diezelfde informatie de afdeling Toeslagen ook je definitieve recht op huurtoeslag over het afgelopen jaar vaststellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het opsturen van de loonstroken is niet nodig. De belastingdienst krijgt deze informatie aan het eind van het jaar van elke werkgever die loonbelasting inhoud.
Als je ze opstuurt, dan kom je in een discussie met de belastingdienst die je niet wilt.

Alleen opsturen als de belastinginspecteur er zelf omvraagt.

Als het geschatte inkomen en het werkelijke inkomen sterk elkaar kunnen gaan verschillen, dan kun je beter een iets te hoog als een iets te laag geschat inkomen opgeven. Terug betalen van huurtoeslag is niet het traject waarin je wilt zitten. Geef overigens geen inkomen boven de 20.000 euro per jaar op, dan kun je beter van voorschot van de huurtoeslag af zien. Of deze achteraf aanvragen op het moment dat je werkelijke jaar inkomen bekend is.

Als je inkomen al jaren op een gelijk niveau zit, geef dan gewoon het inkomen van 2012 of 2011 op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een eerste aanvraag om huursubsidie moet je een vragenlijst invullen en wel naar waarheid. Er wordt niet gevraagd op verder iets op te sturen. U wordt geacht zich daaraan te houden. Bijlagen worden niet beoordeeld. Het is dus nutteloos.