belasting als expat in de USA wat is het de beste keuze dubbele belasting of emigreren?

Hallo,

Ik ben van plan om voor een langere tijd (2 a 3 jaar) in de USA, CA te gaat werken als expat.
Nu moet er als er langer dan 187 dagen in de USA word verbleven ook daar belasting worden betaald over de inkomsten.

Maar hoe werkt het nu met de Nederlandse belasting regeling voor dubbele inkomsten?
Stel ik verdien 2500 euro bruto per maand in Nederland.

Hoeveel houd ik netto over na alle geheven belastingen door NL en de USA?

Naast het salaris heb ik ontroerend goed in NL (huis eigenaar) wat ik eventueel zou kunnen verhuren.

en wat is interessanter voor mij? belasting plichtig in Nederland of alleen in de USA en dus (tijdelijk) emigreren.

Heel erg bedankt!

groet,

Danny

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik werk ook in de US en betaal daar belasting én in Nederland. De in de US betaalde belasting krijg ik in Nederland terug. Mijn salaris wordt door de Nederlandse firma op mijn Nederlandse rekening gestort. M.a.w. ik kan niet kiezen waar ik belasting betaal, over het salaris in Nl wordt inkomstenbelasting geheven en in de US betaal je ook omdat je daar werkt.

Gelukkig werk in voor een groot accountantskantoor waar men de belastingperikelen voor mij regelt, maar ik kan je wel vertellen dat het een ramp is als je het zelf moet doen en de boetes enorm zijn als je te laat bent met aangeven en/of betalen. Mijn advies is dan ook om de belastingzaken uit te besteden in de US.

Als je in Nl geen inkomen hebt, betaal je ook geen inkomstenbelasting. Alleen over verhuur moet je mogelijk afdragen, maar onder een x bedrag (ik dacht rond de 600 per maand) is dat vrij van belastingen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat in dit verband ook meegenomen moet worden is een eventuele hypotheekrenteaftrek. Dat trek je af op je inkomen, maar dat moet er in Nederland dan wel zijn.

Leg jouw situatie voor aan een belastingadviseur (www.ey.nl) zodat je de juiste beslissingen neemt. Ook heb je een L1 visum nodig als je zo lang in de US gaat werken, dat lukt niet op een ESTA visum.
paulus811
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@paulus811:
Je adviseert: Leg jouw situatie voor aan een belastingadviseur (http://www.ey.nl) zodat je de juiste beslissingen neemt.
Helemaal mee eens. Situatie is veel te complex, om zelf maar wat aan te rommelen. Het is niet duidelijk of de werknemer een Nederlandse werknemer betreft. Dat maakt al veel uit. De Eigen Woning kan alleen in Box 1 blijven als de periode in het buitenland maximaal zo'n 2 jaar is. De woning moet dan wel leeg staan. (WOZ-waarde invullen bij tijdeljke verhuizing - bijzondere situaties / EWF is 1% // hypotheekrente zoals gebruikelijk)
Als de woning wordt verhuurd komt die in Box 3. Huuropbrengsten zijn onbelast. De waarde van de woning moet worden aangegeven. Hypotheekschuld komt in mindering op het bezit en wordt opgenomen bij schulden - Box 3. Gezien de periode van 2 a 3 jaar in het buitenland is de vraag of er geen verplichting is tot emigratie
Al met al maatwerk wat advisering betreft: is er binnenlandse of buitenlandse belastingplicht of kan er gekozen worden (keuzerecht)
paulus811
10 jaar geleden
Dank fisbel voor je waardevolle aanvulling. Het is inderdaad te complex en de financiele gevolgen zijn té groot om zelf aan te modderen. Het krijgen van een L1 visum is al een proces van weken tot maanden en kost ongeveer 3000 euro. Vervolgens moet je een social security number zien te krijgen om o.a. je tax aan te koppelen. Allemaal niet onmogelijk, maar voor wie er niet in thuis is, een wespennest.