Krijg ik vrijstelling van btw als basispsycholoog?

Zorgprofessionals krijgen vrijstelling van btw. Ik als basispsycholoog krijg supervisie van een gz-psycholoog (=big geregistreerd). Dit is de constructie die ook wordt gebruikt in de sggz. Klopt het dan dat je als basispsycholoog in deze opzet dus ook vrijgesteld wordt van btw op jouw diensten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Deze constructie is niet meer nodig. Psychologen met een universitair diploma psychologie zijn sinds 2016 vrijgesteld voor de btw. De vrijstelling geldt alleen voor verrichte gezondheidskundige diensten. Bovendien moeten deze het deskundigheidsgebied van de psycholoog betreffen. Zo vallen bijvoorbeeld verpleegkundige handelingen niet onder de vrijstelling.
De fiscus gaat er vanuit dat men door de universitaire opleiding over psychosociale basiskennis en een gezondheidskundige opleiding van voldoende niveau beschikt. Hiermee is gegarandeerd dat de aangeboden diensten van dezelfde kwaliteit zijn als die van een beroepsbeoefenaar volgens de Wet BIG, die eveneens voor de btw zijn vrijgesteld.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ah super! Bedankt!
Ik kan helaas de gebruikte bron niet openen!
Is dat ergens anders terug te vinden zodat ik die wet/regeling kan gebruiken in mijn bezwaarschrift naar de belastingdienst?