Mag een bedrijf een derde van je salaris weghalen zonder dat dit in je contract staat?

Mijn vriend werkt 40 uur per week, voor 9,70 per uur. In zijn contract heeft hij de vraag gekregen of hij zijn belasting gelijk van zijn salaris af wil hebben, of dit na die tijd wil betalen. Hiervoor heeft hij gezegd dit later te willen betalen. In plaats van ca 1500 euro, heeft hij rond de 900 euro gekregen van zijn werk. Er is dus zo'n 30% van zijn totale inkomen niet betaald, maar hoe kan dit en mag dat wel?

3 jaar geleden
2K
tinus1969
3 jaar geleden
Dit is een raar verhaal, want een werkgever kan jou die keus niet geven. Inhouden loonbelasting is een plicht.

Antwoorden (2)

Je hebt bruto en netto. De minimale loonbelasting is momenteel 37,35%. Dus ja dat mag zeker. Je moet belasting betalen over wat je verdiend. Dit is afhankelijk van het inkomen en het aantal uren die wordt gewerkt per week.
3 jaar geleden
Het lijkt erop dat hij loonheffing heeft gehad. Loonheffing is de belasting die je werkgever alvast aan De Belastingdienst betaalt, zodat jij dat niet achteraf hoeft te doen. Loonheffing is de verzamelnaam voor loonbelasting en premie volksverzekeringen. Daarbij zou het best kunnen dat er geen loonheffingskorting in mindering is gebracht.

Lijkt me goed dit met personeelszaken te bespreken.

(NB: Belasting achteraf betalen is best een grote som geld, dus daar wordt niet vaak voor gekozen. Loonheffingskorting later uit laten keren komt vaker voor. Zou het kunnen dat dit gevraagd werd door zijn werkgever? Met met de belastingaangifte wordt dat verrekend. Sommige mensen kiezen ervoor om dit niet elke maand uit te laten keren.)