Als ik mijn eigen spullen verkoop , moet ik hier dan belasting over betalen?

Ik wil wat van mijn eigen privé spullen verkopen aan mijn werkgever. Ik vraag me af of ik over het geld wat ik hiervoor krijg belasting moet gaan betalen?
Geld hetzelfde officieel ook als ik via Marktplaats of een andere website mijn spullen verkoop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Beste shabang,

Als je incidenteel wat privé spullen verkoopt, levert dat nog niet direct belastingplicht op. Maar op het moment dat je verkoopactiviteiten gaan toenemen omdat je daarmee de verwachting hebt dat je hiermee meer dan gebruikelijk voordeel zult behalen, is er sprake van een bron van inkomen en moet je dit inkomen als resultaat uit overige werkzaamheden aangeven. Het voordeel hiervan is, is dat je de kosten die je moest maken om dat voordeel te kunnen behalen, in mindering kunt brengen. Dat kan in het begin ook een negatief resultaat opleveren (opstartkosten) en dat vermindert je belastbaar inkomen. Dat kan ook anders uitpakken. De belastingdienst kan de bron ook verwerpen. Als je vaak negatief draait kun je geheid een brief verwachten. Je beoogt toch immers meer dan gebruikelijk voordeel te behalen? Op het moment dat je echt reclame gaat maken, meerdere opdrachtgevers hebt, betalingsrisico gaat lopen, over een werkruimte beschikt en zo nog wat meer, dan kun je als ondernemer beschouwd gaan worden. In dat geval is een bezoekje aan de KvK en de Belastingdienst de moeite waard. Als ondernemer heb je nóg meer voordelige, fiscale regelingen dan als resultaatgenieter, bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek, startersaftrek en zo nog meer. Het nadeel is dat je verplicht een administratie moet gaan bijhouden en dat kost extra tijd. Succes met de verkoop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang je onder het toegestane bedrag blijft dat je bij mag verdienen is er niets aan de hand, BTW hoef je ook niet te betalen, je bent niet handelsmatig bezig.

Je dient het bedrag wel op te geven bij de belastingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Verkoop van eigen spillen is niet belastingplichtig het is geen inkomen..
ronron1212
11 jaar geleden
theodbn wel toegestane bedrag bedoel te trouwens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedrag dat je er er bij mag belastingvrij er bij mag verdienen, het zijn en blijven inkomsten.
ronron1212
11 jaar geleden
Bij het verkopen van je huis auto enz heb je geen inkomsten dus geen inkomsten belasting dus ook niet met het verkopen van je eigen spullen. Wat mag je dan bijverdienen als je een inkomen hebt zonder het op te geven Niets. Geef anders eens een link
fisbel
11 jaar geleden
Mijn reactie op het antwoord van Theodbn per ongeluk bij Pieter 2110 geplaatst.
zolang de spullen prive zijn aangekocht en het niet de bedoeling is om handel te drijven is de opbrengst onbelast.

iemand die zijn auto verkoopt ontvangt de verkoopprijs onbelast. gaat hij iedere week auto's inkopen en verkopen dan wordt hij handelaar en is de opbrengst wel belast.

dit geldt voor alle prive goederen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De Belastingdienst houdt een website als www.marktplaats.nl goed in de gaten, om na te gaan of er geen mensen zijn die langzamerhand van particulier verkoper professioneel verkoper zijn geworden.
fisbel
11 jaar geleden
Een fout antwoord Theo. Lees eens het volgende artikel: Jaagt de fiscus op mijn hobby?. Auteur: Regina de Valk / belastingrubriek Telegraaf. Het artikel is van 2008 maar nog geheel van kracht. Lees onder 1 en 2 - opruimers / hobbyisten
Zie: http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/20867395/__Jaagt_de_fiscus_op_mijn_hobby___.html
Al zou je je huis verkopen met winst, dan is dat geen inkomen. Wel een vermogensvermeerdering in eens, die gevolgen kan hebben voor het vermogensrendement bestanddeel in box 3 van de aangifte IB/PH. De winst wordt bij het vermogen gevoegd en dat kan tot meer belasting in box 3 leiden.