Hoe kan het dat de ingevulde gegevens van mijn belastingaangifte 2012 zijn veranderd?

Ik heb nadat de gegevens met betrekking tot mijn loon na 1 maart 2013 automatisch zijn ingevuld belastingaangifte gedaan. Loon e.d., loonheffing en arbeidskorting kwamen toen overeen met de bedragen die ik op mijn laatste loonspecificatie over 2012 heb staan. Ik had dat jaar maar één werkgever.

Nu was ik bezig mijn aangifte voor 2013 in te vullen (nog niet om op sturen, hier wacht ik weer mee tot na 1 maart), maar even voor een indicatie over hoeveel ik terug zou krijgen. Toen ik zo bezig was heb ik ook mijn gedownloade aangifteprogramma over 2012 geopend om eens te vergelijken, en daar zag ik tot mijn verbazing dat de bedragen ingevuld bij loon e.d., loonheffing en arbeidskorting anders waren dan op mijn laatste loonspecificatie van 2012 en dus ook anders dan hoe ik het vorig jaar heb ingestuurd.

Nu vroeg ik me af, kan het zijn dat de Belastingdienst deze cijfers automatisch heeft aangepast omdat ik in december 2013 nog inkomsten heb ontvangen die eigenlijk betrekking hadden op 2012?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Niet de laatste loonspecificatie van 2012 is leidend. Leidend is de jaaropgave 2012 die uw werkgever u heeft toegestuurd. Deze kan afwijken van de laatste loonspecificatie.

De Belastingdienst gaat uit van gegevens zoals door de werkgever zijn aangeleverd. In principe staat in de Vooringevulde Aangifte de jaaropgave(n) van de werkgever(s)

Het kan echter voorkomen dat er in de loop van maart of later nog gegevens aangeleverd worden. De werkgever stuurt aanvullende of gecorrigeerde gegevens op bijvoorbeeld. U moet daar in principe bericht van krijgen doordat u een gecorrigeerde jaaropgave krijgt toegestuurd. Maar deze situatie komt niet vaak voor.

Tot nog toe is het de Belastingdienst logistiek nog niet gelukt met de gegevens die na 1 maart worden aangeleverd de VIA aan te vullen c.q. te corrigeren. Daarom zijn de VIA's van vroegere jaren niet meer beschikbaar na verloop van tijd. Voorbeeld: de VIA 2011 was vanaf 1 juli 2013 niet meer beschikbaar. Uiteraard zijn de aangevulde gegevens wél voor de Belastingdienst in het computersysteem in te zien.

Als u in december 2013 nog loon van 2012 heeft gekregen behoren deze inkomsten in principe tot het jaar 2013. De jaaropgave 2013 bevat inkomsten van 2013 en misschien de nabetaling over 2012.
Informeert u bij uw personeelsadministratie hoe het precies zit met de jaaropgave 2012.
fisbel