Wat moet ik me voorstellen bij de meterstanden van mijn radiator (uitleg,foto)?

Ik ben pas verhuisd en ik heb een metertje op de radiatoren zitten. Heb er al wat informatie over opgezocht maar kan er maar niet achter komen wat ik me moet voorstellen bij het getal dat de meter nu aangeeft. Ik heb tot nu '155' gebruikt in een week. Maar wat moet ik me voorstellen bij dit getal? Is dat veel/weinig? Of verscholt dat per gebouw? Het is een metertje voor in flats ed. met een gezamelijk verbruik, de ista doprimo 3 radio. Iemand die deze ook heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Je kunt met deze meterstanden niet zelf je stookkosten uitrekenen. Het meetsysteem is een verhoudingssysteem. De meterstanden geven aan hoeveel warmte de bewoners hebben verbruikt ten opzichte van elkaar en van het totaal. De geregistreerde eenheden zijn ook niet om te rekenen naar m3 gas.

Je kan wel de verhuurder vragen wat de eenheidsprijs was in een voorgaande periode. Dan kun je jouw verbruik vermenigvuldigen met deze eenheidsprijs voor een indicatie van jouw aandeel in de variabele kosten. Die indicatie is dan gebaseerd op de kosten uit het verleden. Daarnaast kunnen er nog vaste energiekosten zijn die je gaat betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaak zijn dit soort metertjes een teller die je energieverbruik opneemt. Deze metertjes worden vaak gebruikt in apartementen complexen, zodat er een verdeelsleutel op toegepast kan worden. Iedereen betaalt dan naar gebruik. In de verdeelsleutel wordt vaak ook rekening gehouden met de ligging van het appartement. Een hoekappartement moet meer stoken dan een appartement midden in het gebouw. Om die reden is de factor waarmee de standen worden vermenigvuldigd waarschijnlijk kleiner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze meter geeft niet weer het verbruik in calorieën of in kWh.
Door alle getallen bij elkaar op te tellen kunnen ze de percentages bepalen van de stookkosten die iedere wooneenheid heeft gebruikt van het totaal aan stookkosten.
De toevoeging "radio" geeft aan dat ze de gevens van elke meter op afstand kunnen uitlezen.