Tot in de hoeveelste graad is een werkgever verplicht vrij te geven voor een bruiloft?

Binnenkort heb ik een bruiloft van familie. Dit is geen directe broer of zus. Het betreft hier de dochter van een tante (een nicht van mij dus).
Is een werkgever dan verplicht om vrij te geven? Of kost het mij een vrije dag? Het is me namelijk totaal niet duidelijk hoe het werkt met 'hoeveelste graad' in de familie en dergelijke.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

10 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Wettelijk is de werkgevers niet verplicht tot het geven van bijzonder verlof met doorbetaling van loon voor bruiloften en uitvaarten.

Als er recht is op buitengewoon verlof moet dit in een cao staan of in een personeelshandboek of personeelsreglement.

Die reglementen gaan in de regel niet zo ver dat je ook buitengewoon verlof krijgt voor bruiloften van neven en nichten (= bloedverwanten in de 3e graad als het kinderen zijn van broers en zussen en in de 4e graad als het kinderen zijn van je ooms en tantes. Je ooms en tantes zelf zijn bloedverwanten in de 3e graad.)

Vaak voorkomend - maar dus geen wet - is dat je bijzonder verlof met doorbetaling van loon krijgt voor huwelijken en uitvaarten van bloed- en aanverwanten in de eerste en tweede graad.
Bloedverwanten in de 1e en 2e graad: grootouders, ouders, kinderen, kleinkinderen, broers en zussen
Aanverwanten in de 1e en 2e graad: grootouders van partner; ouders van partner; kinderen van partner; partners van kinderen; kleinkinderen van partner; broers en zussen van partner.
Er zijn ook werkgevers die voor de bijzonderverlofregels voor huwelijken en huwelijksjubilea een andere categorie personen nemen dan voor overlijdens.

Als je geen bijzonder verlof met doorbetaling van loon krijgt en er toch bij wilt zijn, kun je een vakantiedag opnemen.
Computoon
10 jaar geleden
Fifagek
10 jaar geleden
Stond inderdaad keurig in de CAO.
Verder als 2e graads gaat het in mijn CAO niet, en ook keurig uitgelegd wat daar allemaal onder viel. Iets verder zoeken, en ik had de vraag hier nooit hoeven te stellen.
Bedankt voor uw antwoord.

Andere antwoorden (2)

Dat soort informatie staat in de cao die geldt voor jou branche daar kun je vinden wanneer je recht hebt op een bijzondere verlofdag.
ronron1212
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Echt niet elk bedrijf heeft een cao ronron.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan hebben we het over enkele kleintjes daar hebben ze he echt wel beschreven in de arbeidsvoorwaarden. Deze he je dan ontvangen bij je contract.
Tot in welke graad je bijzonder verlof krijgt kan verschillen pet CAO/werkgever.
Doorgaans bij begrafenissen en huwelijken tot en met de tweede graad (kind, broer, zuster, ouder, schoonouder, zwager of schoonzuster). Voor huwelijk van een nicht (vierde graad) zullen weinig werkgevers bijzonder verlof geven. Het zal je dus een vakantiedag kosten.
Utrecht
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het juiste antwoord, plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Helaas, ik kreeg niet eens een vrije dag voor de bruiloft van m'n broer, en ook huwelijksjubilea van ouders bij ons niks. Eigenlijk alleen bij rouw, zelf trouwen/ verhuizen.
Gelukkig verder wel een super werkgever ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel heel weinig janlast.