kan je zomaar in uurloon worden terug gezet, door fout werkgever in 2008?

werk sinds 2006 bij werkgever nu blijkt dat ik sinds 2008 in een te hoge schaal ben ingedeeld, nu wil mijn werkgever per mei 2013 me uurloon verlagen, mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De werkgever mag inderdaad het loon verlagen. Of dit 'in één keer' kan, is een heel andere vraag. Lees de casus hieronder en lees welke uitspraak de kantonrechter in Nijmegen toen heeft gedaan. Misschien kun je aan de hand van deze uitspraak je werkgever tot een soortgelijke actie doen besluiten.

"Een werkgever komt tot de ontdekking dat één van zijn werknemers de laatste zes jaar veel te hoog is ingeschaald geweest. Zijn loon ligt ook veel hoger dan wat hij in feite zou moeten verdienen. De werkgever besluit het te veel betaalde loon over de afgelopen zes jaar te laten zitten. De werknemer wordt, na een overgangsperiode van twee maanden, een schaal teruggezet en gaat daarbij in loon achteruit. De werknemer protesteert en stapt naar de rechter. Hij eist handhaving van zijn oude salaris. Wijst de rechter deze eis niet toe, dan wil hij in ieder geval een langere overgangsperiode om te wennen aan de loonsachteruitgang.

De rechter komt de werknemer gedeeltelijk tegemoet. De werkgever heeft er terecht vanaf gezien om het te veel betaalde loon niet terug te vorderen. De werknemer kan echter niet verlangen dat hij op zijn oude loonniveau blijft. Ook al heeft de werkgever een fout gemaakt, deze fout mag hij herstellen. De twee maanden overgangsperiode is echter te kort om te wennen aan de loonsachteruitgang. De rechter legt een overgangsperiode van acht maanden op."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het contractueel is vastgelegd niet. En als je dit al vier jaar hebt gehad dan denk ik dat ze juridisch ook niet sterk staan.