Per 1 oktober stijgt de BTW. Stijgen de brutoprijzen met 2% of met 1.68%?

Bron UPC website

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ze het netjes doen met (121/119-1)*100 procent, en dat is inderdaad ongeveer 1,68%.

Maar op den duur zullen de prijzen aangepast worden naar "mooie goed klinkende" prijzen, waardoor het ene product wat duurder zal worden en het andere (in theorie)
wat goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfecte toelichting

Andere antwoorden (4)

Het brutobedrag stijgt met 1,68%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe je aan die 1,68% komt (of all numbers!), maar het BTW tarief gaat met 2% omhoog:

http://www.dezaak.nl/hoogste-btw-tarief-op-1-oktober-naar-21--3196990.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie de andere reacties. De bruto prijs stijgt dus inderdaad met 1.68%. De nettoprijs stijgt wel met 2%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oude prijs inclusief btw, oude btw eruit halen de nieuwe btw erin stoppen en dan het verschil prijzen vergelijken. =(121/119-1)*100 De btw gaat met 2 procentpunt omhoog
van 19% naar 21% en niet met 2 procent (dan zouden we op19,38% uitkomen). Maar de media snapt dat verschil blijkbaar niet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, ooit een prijsvraag verloren omdat de vraag verkeerd gesteld was en ik dus ook een dergelijke berekening had gemaakt. Helaas snapten ook deze mensen niet wat ze nou precies gevraagd hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Crazy88, komt me bekend voor typisch gevalletje van:
"Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij zo dom? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Freek, het valt met op dat je regelmatig verkeerde antwoorden geeft. De vraag was of de brutoprijzen met 2% of 1.68% stegen. Het antwoord is natuurlijk 1.68%. Lees jezelf dus goed in alvorens te antwoorden - of antwoord helemaal niet.
1,68%, zoals al meerderen hebben toegelicht.

Maar ga er maar vanuit dat een aantal bedrijven van de BTW-stijging misbruik zal maken, net als een aantal jaren geleden prijzen plotseling stegen toen de euro werd ingevoerd.

Ik voorspel kort na de BTW-wisseling ook 'commerciële nonsens' als 'bij ons betaalt u nog de oude BTW' (wat natuurlijk onmogelijk is.) Maar goed, de consument trapt nog steeds in dit soort kortingsacties.
Computoon
11 jaar geleden
De 1,68% heb je in de andere antwoorden gelezen.

Op televisie was enige tijd geleden een winkelier die vertelde dat de prijzen in zijn winkel helemaal niet gingen stijgen. De aanpassing van de BTW komt namelijk op een hoogst ongelukkig moment. Normaal worden de prijsverhogingen in het voorjaar doorgevoerd en het publiek is daar aan gewend. In het najaar verwachtte hij een dusdanig negatieve invloed van de BTW verhoging dat hij deze maar van zijn eigen marge af zou halen.

Of dit voor al zijn artikelen gold en of alle winkeliers dit doen is mij niet duidelijk. Maar ik vind de redenering wel plausible dat men voor goed lopende artikelen (een deel van) de BTW verhoging uit eigen zak betaald.