Kan ik als particlier een betalingstermijn bij een bedrijf neerleggen?

Een domeinnaam registrator (Hosting.nl) heeft al een aantal keer een jaartermijn afgeschreven van mijn rekening, voor een domeinnaam wat ik onderhand al jaren niet meer bezit.
Het ging om een domeinnaam wat ik als particulier bezat, dus ik heb/ben geen bedrijf.
Ik heb 2 maanden geleden met ze gemailt, waarbij ze toegaven dat ze fout zaten met hun administratie en dat ze het verschuldigde bedrag zouden terugstorten.
Constateer zojuist dat ze het verschuldigde bedrag gewoon weer afgeschreven hebben.
Ben een beetje klaar met deze mensen, want ondanks dat ik altijd vriendelijk en correct ben gebleven heb ik al gedonder met ze sinds 2009 en vooral met hun (schijnbaar) compleet chaotische administratie.

Kan ik als particulier tegen dit bedrijf zeggen dat ze binnen 14 dagen moeten betalen? Is hier wettelijk iets in geregeld voor particulieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een automatische incasso kun je terugdraaien, gewoon morgen je bank bellen, dan heb je dat geld in ieder geval weer.

Daarna hen schriftelijk (email mag ook, om ontvangstbevestiging vragen) meedelen dat je je geld binnen 14 dagen verwacht en anders juridische stappen gaat ondernemen.

Ga dan langs bij juridisch loket en vraag om wat je kunt doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Incasso kun je soms ook online laten terugstorten, zie bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het bedrijf sommeren dat ze binnen een bepaald tijdsbestek moeten betalen, zo niet dan stel jij ze officieel in gebreke! Daarna kan je altijd nog met incasso/deurwaarders/gerecht gaan zwaaien. Immers, ze hebben hun fout toegegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Doe het gelijk goed en maak van de brief een ingebrekestelling.

Je hebt te maken met een onverschuldigde betaling. Een onverschuldigde betaling moet terugbetaald worden. (6:203 BW).

Er is een verbintenis ontstaan tussen de registrator en u. Nu het lijkt alsof zij niet zonder meer terug willen betalen kan u het beste gelijk een ingebrekestelling sturen.

Een ingebrekestelling is een brief of email waarin u de wederpartij nog één laatste kans geeft om zich aan hun verplichtingen te voldoen. Hierin _moet_ u een redelijke termijn opgeven, dus u moet een termijn van bijvoorbeeld 14 dagen geven. Zet duidelijk in de brief dat het een ingebrekestelling is.

Betalen ze niet binnen de gestelde tijd? Dan zijn ze in verzuim en dan kan u ervoor kiezen om te kijken of u de vordering laat innen door een incassobureau, of misschien dat u er zelfs wel een rechtszaak van gaat maken zodat u de vordering uiteindelijk via een deurwaarder kan innen.