Als je ontslag krijgt als je in de ziektewet zit, krijg je dan je volledige ww-uit kering als je weer beter bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst: de kans dat je als werknemer 'in de Ziektewet zit' is erg klein. Die is tegenwoordig alleen voor bijv. uitzendkrachten, oproepkrachten, thuiswerkers of stagiairs, zwangere vrouwen met 'ziekteverlof' en mensen die ziek zijn geworden als gevolg van een orgaandonatie.

De overige werknemers komen er niet in. Die moeten gewoon doorbetaald worden door hun werkgever voor minimaal 70% van het loon zolang ze ziek zijn en zolang er geen ontslagvergunning of ontbinding van de arbeidsovereenkomst is. (Op de speciale regels die gelden voor ontslag wegens ziekte ga ik nu niet in maar normaliter kan dat niet vóór je 2 jaar ziek bent.) Als de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt terwijl de werkgever met ziekteverlof is, houdt de doorbetalingsverplichting van de werkgever ook op, maar dan is geen sprake van ontslag.

In de WW kom je als je onvrijwillig werkloos bent en aan wat andere eisen voldoet:
minimaal 5 werkuren per week verloren (en als je minder dan 10 uur per week werkte minimaal de helft); geen doorbetaling krijgt van die verloren uren; direct aan de slag kunt als je een baan vindt of krijgt aangeboden; minimaal een half jaar hebt gewerkt in de 36 weken voor je werkloos werd, NIET verwijtbaar werkloos bent (= niet zelf ontslag genomen of om een dringende reden ontslagen) en verzekerd bent voor de ww. Natuurlijk moet je ook alles doen om weer aan het werk te komen, dus actief solliciteren is van belang. Bedenk verder dat de duur van de WW beperkt is. Als je binnen die tijd nog geen werk hebt gevonden, kom je in de bijstand (of welke fraaie naam die tegenwoordig mag hebben). Die wordt niet uitgevoerd door het UWV maar door de gemeente.

De belangrijkste vraag lijkt me echter op dit moment: ben je een 'gewone' werknemer (geen uitzendkracht, enz.) en ben je buiten je wil/schuld ontslagen tijdens je ziekte voordat je 2 jaar ziek was? Dan is het foute boel. Schakel deskundige juridische hulp in.

NB:
Ontvangt je een WW-uitkering en wordt je ziek? Dan moet je je uiterlijk op de tweede dag dat je ziek bent, ziek melden bij UWV. Tijdens de eerste 13 weken dat je ziek bent, houd je de WW-uitkering met aller plichten die daaraan verbonden zijn. Het UWV houdt bij de beoordeling rekening met de beperkingen door ziekte. Naast de regels van de WW, gelden ook de regels van de Ziektewet. Dit betekent onder andere dat je mee moet werken aan reïntegratie. Na ziekte langer dan 13 weken stopt de WW-uitkering en krijg je een Ziektewet-uitkering.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Let wel: als je ziek bent MAG je nooit ontslagen worden. Dus niks ww.