Heb ik recht op een studielening en/of aanvullende beurs als ik voor 1 februari stop met een studie Geneeskunde wegens slechte prestaties?

En mij vervolgens inschrijf voor een andere studie met een februari-instroom? Moet ik hier dan de studielening en/of aanvullende beurs direct terugbetalen als ik weer in september begin met Geneeskunde en die ''tweede studie'' laat vallen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Lenen
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de tussenliggende maanden of weken heb je geen recht op studiefinanciering. Alleen de maanden waarin je onderwijs volgt tellen mee. Het best kan je Uwv bellen.
Wat hier vooral van toepassing is is dat studiefinanciering een prestatiebeurs is. De studiefinanciering word pas een gift als je je diploma haalt. Je kan er dus niet mee cheaten, vals spelen, of wat dan ook.
Het is dus niet aan te raden vaak te switchen tussen opleidingen. Je hebt ook maar een bepaald aantal jaar recht op studiefinanciering. Voor je lening maakt het volgens mij niet uit. Maar met lenen heb ik geen ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou je zo vaak willen switchen tussen 2 opleidingen? Interessant. Het is trouwens duo bellen. Niet uwv bellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las iets over sluiproutes van het nieuwe leenstelsel en dacht dat dit er wel een kon zijn. Je betaalt sowieso collegegeld als je jezelf inschrijft voor een studie met februari instroom. Echter is de vraag of je wel of niet een aanvullende beurs terug moet betalen.
Situatie:
2015 September-2016 januari/
Volg je Geneeskunde met een februari-regeling die jou in staat stelt om je opleidingsplaats te behouden als je het eerste bachelorjaar een tentamen niet haalt vóór februari. Je hebt een aanvullende beurs die de eerste 5 maanden van een bachelorjaar een gift zijn. Je kiest ervoor om voor februari te stoppen. Je zoekt naar andere studies en vindt een studie Rechtsgeleerdheid met een februari-instroom. Je studeert Rechtsgeleerdheid tot en met juli om vervolgens te stoppen en weer in september 2016 opnieuw te starten met Geneeskunde. Heb je in de periode februari-juli dan nog recht op een studentenlening en/of aanvullende beurs? Kan overigens wel een link sturen met het artikel over sluiprouters van het leenstelsel mochten jullie dat willen, maar een woordvoerder zei dat die er dus niet zijn...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
^En moet je de aanvullende beurs met studentenlening terug betalen binnen twee jaar, van de studie Rechtsgeleerdheid.
Hoorde er nog bij aan het einde.
fisbel
8 jaar geleden
U hoeft niets terug te betalen, mits u maar binnen de diplomatermijn een studie afrondt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schiet er financieel niks mee op. Je hoeft de aanvullende beurs niet terug te betalen als je je diploma op tijd haalt. Wel is het zo dat je maar 4 jaar recht hebt op aanvullende beurs. Die kan je invullen zoals je wilt, maar je wint daar niks mee. Als je overstapt op een andere studie heb je nog recht op je aanvullende beurs maar dit gaat wel van je recht van 4 jaar af. Je hoeft het dus niet terug te betalen, zolang je op tijd een diploma haalt. Je moet je diploma binnen 10 jaar halen. Met al dat wisselen schiet je helemaal niks op. Misschien kan je nog uitleggen wat het effect is van deze sluiproute? Ik zie geen winst. Bedoel je nu serieus dat je elk half jaar weer die 5 maanden aanvullende beurs als gift krijgt? Is vast mogelijk. Je haalt op die manier alleen nooit een diploma en je 4 jaar studiefinanciering is snel op. Daarbij heb je tegen die tijd enorme schulden opgebouwd. Graag hoor ik wat het gewenste effect van deze plannen is, want ik zie het voordeel niet. Ik ken sluiproutes alleen van de basisbeurs.

Antwoorden (1)

Als u per 1 februari 2016 zou stoppen hoeft u een eventuele aanvullende beurs en OV-reisproduct niet terug te betalen. Een andere zaak wordt het als u doorstudeert met de studie rechtsgeleerdheid. U blijft ingeschreven, zij het met een andere studie. U blijft dan ook recht houden op de studiefinanciering: lening, aanvullende beurs, OV-reisproduct. Als u per 1 september 2016 weer switcht van studie, gaat de studiefinanciering gewoon verder.

Uiteraard moet u wel een studie afronden binnen de daarvoor gestelde termijn. Anders moet u de volledige studiefinanciering terugbetalen.