Is studiefinanciering aftrekbaar van de kinderalimentatie?

Ik ben 18 jaar en ik woon bij mijn moeder. Van mijn vader ontvang ik €350 kinderalimentatie per maand. Nu wil hij de €79 studiefinanciering afhalen van de kinderalimentatie per maand , dus 350-79= 271 euro.
Hij draagt verder niet bij aan de vrijwillige ouderbijdrage van €250 . Mag hij dit zomaar doen ? De rechtbank heeft destijds bepaald dat hij €350 euro kinderalimentatie moet betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Er is geen enkele grond i kinderalimentatie te verlagen. Deze alimentatie hield rekening met de kinderbijslag. Stopt bij 18 jaar en gaat over in studiefinanciering. Kinderachtig om jou als dochter zo te pesten.

Het beste antwoord

Ik vermoed van niet. Je StuFi (studiefinanciering) staat los van de hoogte van de alimentatie. De alimentatie is bedoeld om ervoor te zorgen dat je als kind hetzelfde leven kan leiden (financieel) als in de tijd dat je ouders bij elkaar waren. Dat staat verder geheel los van de StuFi. Een alimentatieregeling kan je bij de rechter laten wijzigen, dus dat zal hij eerst moeten doen. Hebben jullie nog contact? Zo ja, dan kan je em vermoed ik gewoon uitleggen dat je student en dat je het geld nodig hebt (elke student is 'arm', leeft van weinig geld en kan elke cent goed gebruiken).

Bovendien, is je stufi in zijn geheel 79 (wellicht dat je in het MBO lagere bedragen krijgt, bij het HO is het 95 voor thuiswonenden)? Dan zou hij, zelfs indien het zou mogen, niet de volle mep kunnen aftrekken, want je moeder betaalt ook de helft (even voor het gemak gekozen) mee (dus als het zou mogen zou hij alleen zijn deel, 40 euro mogen aftrekken vermoed ik). Maar gezien je volgens mij een dergelijke regeling niet zomaar kan aanpassen, lijkt me dat niet op te gaan.

Maar goed, de vraag is natuurlijk of je het allemaal via de rechter wilt spelen en de formele regels, want het blijft natuurlijk wel je vader. Ik weet niet hoe jullie band is, maar als de band een beetje goed zou je met hem in gesprek kunnen gaan.