Wie kan mij helpen met deze belastingvraag over medische kosten die buiten de verzekering vallen?

Ik verwacht binnenkort behoorlijk wat medische kosten te maken. Wat buiten de verzekering valt.
Wel heb ik de de verplichte bewijzen (verwijsbrieven)

Maar moet ik wachten tot volgend jaar voor het terug vragen.

Of mag dat al als je de factuur hebt van de operatie. Kan het eerder en hoe moet ik dat doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongeveer 5000 euro medische kosten 4000 operatie
500 verbandmiddelen enz op recept.
Eventueel 270 euro extra kosten als ik langer moet blijven

Het beste antwoord

Aftrekposten kun je pas opvoeren als je aangifte doet, en dat kan pas als het jaar is afgesloten. Je kunt wél zelf al eerder om een voorlopige aanslag vragen, maar dat heeft vooral zin als je verder al een aardig overzicht hebt van andere inkomsten en kosten. Anders blijf je aan het corrigeren. Als je eerder een voorlopige aanslag aanvraagt, krijg je een teruggave in maandelijkse termijnen. Dus hoe later je de voorlopige aangifte aanvraagt, hoe minder termijnen er zijn en hoe hoger het bedrag per maand.
Kijk voor informatie op: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/acties_van_de_aangever/wanneer_aangifte_doen/aanvragen_wijziging_voorlopige_aanslag

Check verder of de door jou te maken kosten voldoen aan de voorwaarden:
"Het moet bij ‘medische en paramedische hulp’ gaan om hulp door een 'naar Nederlandse begrippen' erkende arts of om hulp op voorschrift en onder begeleiding van zo'n arts. Op deze laatste regel geldt een uitzondering als het gaat om eerstelijnszorg door een fysiotherapeut. De kosten hiervoor kunt u dus wel aftrekken zonder doorverwijzing. Maar uitgaven voor behandelingen die niet tot de eerstelijnszorg behoren en waarvoor u geen verwijzing hebt van een arts, kunt u niet aftrekken. Ook niet als ze wel door erkende paramedische hulpverleners worden verzorgd. Sportmassage door een fysiotherapeut is daardoor bijvoorbeeld niet aftrekbaar.

De kosten voor een ooglaserbehandeling zijn niet aftrekbaar als specifieke zorgkosten.

Vergoeding
Veel uitgaven voor medische hulp worden vergoed door uw zorgverzekering. Die uitgaven kunt u niet meer aftrekken als specifieke zorgkosten. Ook kosten voor medische hulp die u zelf betaalde vanuit het verplichte (of vrijwillig hogere) eigen risico bij uw basiszorgverzekering, kunt u niet aftrekken.

Buitenland
Ook uitgaven voor medische behandelingen in het buitenland zijn aftrekbaar als specifieke zorgkosten, maar alleen als het gaat om een medische behandelingen door een ‘naar Nederlandse begrippen’ erkende arts en als uw zorgverzekeraar de kosten niet vergoedt."
Bron: http://www.meerkosten.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=112&Itemid=131#medi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om plastische chirurgie.
Met verwijzing van huisarts en psygoloog. Dank je voor de info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het om een meer cosmetische ingreep gaat, zou ik als ik jou was vantevoren navragen bij de inspecteur of de kosten aftrekbaar zijn. Dat doe je natuurlijk toch al als je vervroegd een voorlopige aanslag vraagt, maar wellicht weet je liever vantevoren al zeker of de kosten aftrekbaar zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dit gaat over 2010, maar toch: "De aftrek voor plastische chirurgie geldt alleen indien er direct sprake is van een lichamelijke of psychische stoornis. U dient dus aan te tonen dat u er psychisch of lichamelijk last van heeft. Een verfraaiing van het lichaam valt dus niet onder deze aftrek. De grens voor verfraaiing of noodzaak is dun. U zult dit dus overtuigend dienen aan te tonen."
(Bron: http://financieel.infonu.nl/belasting/60773-aftrekbare-ziektekosten-2010-een-totaaloverzicht.html) Als je dus een probleem hebt waarvoor je bekend bent bij een psycholoog, lijkt me dat je het wel aardig kunt aantonen. Nog beter is natuurlijk als je jurisprudentie kunt vinden over een vergelijkbaar geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met jurisprudentie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Je kunt de uitgaven, gedaan in 2012 niet eerder dan in 2013 opgeven bij de belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dats dus nog even lang wachten
Als het specifieke zorgkosten zijn, mag je ze terugvragen. Als ze niet in deze categorie vallen, kun je ze aftrekken.
De belastingdienst heeft in het programma waarmee je de aangifte terug een gehele lijst van alle specifieke zorgkosten, daar kun je terugvinden of jouw kosten vergoed worden.
Je kunt een voorlopige teruggaaf invullen, omdat je verwacht veel kosten te maken. Op deze link staat het programma dat je daarvoor moet doorlopen en extra informatie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/belasting_betalen_terugvragen/voorlopige_aanslag_nieuw/

Ik raad je tot slot aan om vragen over de belasting aan de belastingdienst te vragen, telefonisch kunnen ze je direct helpen en dan weet je zeker dat het goed zit. Zo kun je contact met ze opnemen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/

Toegevoegd na 5 minuten:
Er staat overigens niet op de site van de Belastingdienst dat je te laat bent voor de teruggaaf van 2012, er staat alleen dat je deze vanaf novemver 2011 kunt invullen en de normale inkomstenbelastingaangifte moet voor 1 april binnen zijn. Er staat alleen nergens specifiek of dat voor de voorlopige aangifte ook het geval is.