Ik ben een bijstandsmoeder, en heb een rekening van gemeentelijke belastingen. Krijg ik kwijtschelding?

Ik heb vorige maand mijn belastinggeld terug gekregen. En omdat wij erg toe waren aan nieuwe kleding kwam dat even zeer goed uit.
Duidelijk is dus dat ik flink geshopt heb. Nu kreeg ik de kwijtscheldingformulier binnen. ohja! Maar uiteraard willen ze mijn afschriften van de afgelopen twee maanden. Waarop te zien is dat ik natuurlijk flink geshopt heb van mijn terug ontvangen belastinggeld! Stom! Als ik dat eerder had geweten had ik natuurlijk de rekening betaald ( okal kom
Ik in aanmerking voor kwijtschelding) en dan had ik een jaar langer op mijn kapotte schoenen gelopen. Kan dit nu
Problemen geven? Kunnen ze nu zeggen mevrouw u KON het betalen dus u krijgt nu geen kwijtschelding meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst even goed of dit Een voorlopige ,,,of definitieve teruggave is.
Anders moet je alsnog terug betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo "MOET je alsnog terugbetalen" ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan een verschil zijn tussen de voorlopige en de definitieve opgave, maar dat hoeft niet, mits je de aangifte correct hebt ingevuld.

Antwoorden (8)

De kleding en schoenen waren noodzakelijk en belastingteruggave heb je gekregen omdat je teveel belasting hebt betaald. Het gaat erom dat je geen extra inkomen naast je salaris/uitkering hebt gekregen en daar valt de belastingteruggaaf buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je wel goed zit. Belastinggeld krijg je terug omdat het ooit te veel is ingehouden op je salaris/loon/uitkering. Het is dus gewoon je eigen geld. Als je in de bijstand zit, heb je recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je een eigen woning hebt... ook al zit daar geen/weinig eigen geld in :-(
anneliez
12 jaar geleden
Gaat helaas niet bij alles op. Ik ken een geval van iemand die recht zou hebben op bijzondere bijslag. Het jaar daarvoor was haar man overleden, dus kreeg ze belasting terug, Helaas was haar inkomen van dat jaar toen te hoog voor de bijzondere bijslag. Maar zoals ik in mn antwoord al zei: niet geschoten altijd mis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor bijzondere bijslag gelden andere regels dan voor 'gewone' bijstand.
Voor de gemeentelijke belastingen kun je vrijstelling vragen bij de gemeente, evenals voor rioolheffing en zo nog een paar dingetjes. Je kunt er een formulier voor vragen bij de balie van het gemeentehuis. Of misschien wel downloaden van de site van de gemeente waar je woont. De meeste gemeentes hebben een vreselijke ingewikkeldigheid gemaakt van dat formulier, maar het valt wel mee, als je er eenmaal mee bezig bent,
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt wel alleen als je bijstand hebt plus een huurhuis, heb je een koophuis dan krijg je geen enkele vrijstelling van gem. belastingen, water enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik huur een huis particulier. Omdat er simpelweg anders geen woonruimte is. Die formulieren zijn erg ingewikkeld! Wat ik de laatste maanden allemaal mee heb moeten sturen !
En ze vragen 4 keer het zelfde, waardoor ik drie maanden heb zitten wachten tot het rond was. Maarja ik heb aan de andere kant zo iets van het is bijstand en ik ben blij dat het er is! Want anders hadden we nu een probleem! Dus dan mag ik er ook wel wat voor doen toch? ;) bedankt voor de reacties !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup, en meestal als je er wel recht op hebt, krijg je het met terugwerkende kracht vanaf de datum dat je het aanvroeg ;-)
Gewoon indienen, niet geschoten altijd mis.
Weet u ook dat bij minimaal 3 jaar leven op bijstandniveau u recht kunt hebben op langdurigheidstoeslag?
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee, ik heb gewoon altijd gewerkt. Maar door mijn noodgedwongen verhuizing verloor ik mijn goede baan. Nu ben ik weer aan het studeren en ik hoop tegen die tijd toch allang wel weer aan de bak te zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langdurigheid is volgens mij pas na 5 jaar minimum...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Mendy ,het is 5 jaar.
Als je geld krijgt van wat dan ook, dus ook die belasting teruggave, moet je dat opgeven op je maandelijks inkomensformulier, of als je dat niet elke maand hoeft in te sturen, met een wijzigingsformulier, met een kopietje erbij van de belasting teruggave. Meestal mag je dat dan wel zelf houden, maar je moet het WEL opgeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want die belasting heeft ze eerder teveel betaald, dus het is een _teruggave_, geen inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei ik ook, maar je bent WEL verplicht dat op te geven, ook al mag je het zelf houden. Op het inkomensformulier staat duidelijk OOK vermeld dat je belasting teruggaves daar moet opgeven, met een copietje als bewijs erbij.
Heb je een eigen auto die meer dan €5000 waard is?
Staat er op je bankrekeningen (alle bij elkaar) minstens €5000?
Heb je een eigen auto die minder waard is dan €5000 maar met he bankrek erbij heb je meer dan €5000?
Heb je een eigen huis?

Indien 1 van deze vragen met ja beantwoord wordt dan heb je geen recht op kwijtschelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je met de bijstand geen eigen vermogen hebben? Ik heb momenteel wajong en mag dit wel :)
Heb je en bron, ben wel nieuwsgierig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi. Ik had ook kwijtschelding aangevraagd omdat ik een WIA uitkering heb en dus ook niet zo royaal in de slappe was zit. Ik moest dat formulier invullen, en achterop stond zo'n schema 'heb ik recht op kwijtschelding'.
Daar stonden die vragen. Ik moest ja antwoorden, omdat ik voorheen spaarde, zuunig leven en zo, en dus had ik geen recht op kwijtschelding.
Ik was er best pissed over. Als ik dus altijd met geld had gegooid zou ik beloond worden met kwijtschelding, nu moest ik gewoon betalen. Stom... Zuurgespaard geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wajong wordt nog steeds (door het Uwv) behandeld als een verzekering en niet als een gemeentelijke minimum- en bijstandsuitkering (zo lang het duurt, want deze regering gaat daar verandering in brengen).
Het vermogen en het inkomen van de eventuele partner speelt bij Wajong (zonder toeslag) en andere UWV-uitkeringen geen rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hajete; ik snap je niet. Mijn aanvraag werd afgekeurd omdat ik totaal meer dan €5000 heb, dat ik WIA krijg maakt niet uit.
Uit je reactie begrijp ik dat vermogen niet uit maakt als je een uwv uitkering krijgt. Maar in je antwoord onder t mijn zeg je dat vermogen wel belangrijk is...
Non comprende!
Kun / wil je uitleggen?
Niet buitennissig hoge aankopen van kleding staan niet gelijk aan moedwillige verarming.
Belangrijker is hoeveel vermogen en inkomsten je hebt.
Dat is belangrijk.
NB Hoe je als bijstandsmoeder veel inkomstenbelasting terug kan krijgen vraag ik mij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je afschriften zal ook staan dat je die teruggave van de belasting hebt ontvangen en dat het een teruggave is (Teruggaaf nr [BSN] IB/PVV 2010). Dan weten ze dat dat geen inkomen is, maar een teruggave van eerder teveel betaalde belasting over je inkomen.
Dat geld heb je teruggekregen omdat je het niet had hoeven te betalen, het is dus eigenlijk een correctie.

Of je wel of niet recht hebt op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen hangt van de normen van je gemeente af.
Waarschijnlijk kun je op de site van je gemeente ook wel vinden wat de normbedragen zijn om in aanmerking te komen voor kwijtschelding (en dan gaat het dus om inkomen).