Kan een werkgever je dwingen te werken als je in de ziektewet zit?

Ik ben storemanager en heb erge rugklachten(hernia).
Mijn werkgever dwingt mij om te werken aangezien we een groot personeelstekort hebben. Ik loop op het ziekenhuis en daar wordt mij geadviseerd niet te werken. Ik heb nog steeds geen arbo arts gesproken (4 wkn) en HR blijft pushen, wat herstel niet bevoorderd. Waar kan ik info vragen hierover of wie weet het antwoord hierop?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik lees hier hel veel goed bedoelde maar toch onjuiste adviezen. Ziek is niet ziek: Je meld jezelf niet ziek, maar eigenlijk verzoek je ziekenverlof bij je werkgever. Die mag dat best weigeren. Als hij daar maar de juiste argumenten voor aandraagt. Iemand met rugpijn die wel kan zitten kan best nog wel werken. iemand met een gebroken been kan zittend werk doen. Binnen de wet Poortwachter mag een werkgever aangepast werk bieden als dit kan. Dan mag je best toch thuis blijven, maar zal de werkgever het loonopschorten. Is het dan klaar? nee natuurlijk niet. Als werknemer kun je dan altijd nog een arbeidsdeskundig advies aanvragen bij het UWV. 95% van de werkgevers leggen zich daar bij neer en zullen dan uitbetalen vanaf dag 1 van opschorten. Maar dan nog mag een werkgever weiegren. Dan zal een rechter uitspraak moeten doen. maar dat is wel een dure oplossing als de werkgever (in 99%) van de gevallen ongelijk krijgt. ALs werknemer kun je niet zomaar een ARBO arts bellen. Dat zul je moeten doen bij die ARBO of bedrijfsarts die een overeenkomst heeft met de werkgever. Een arbo arts geeft een ADVIES geen dwingende maatregel. Zowel de werknemer als de werkgever mogen dit advies naast zich neerleggen. Dan volgt wederom de stap naar het uwv. Veel mensen denken dat de kracht en recht van de werknemer heel groot is bij ziekte. maar als de werkgever juist handeld kan dat best wel eens tegen vallen. Uietraard moet iedereen die ziek is ziek kunnen zijn en verdient 100% backup van de werkgever. Helaas zijn strenge maatregelen nodig daar er veel misbruik van de ziekte wet wordt gemaakt. Verder bepaald een huisarts niet of je mag werken. Het advies van een arbo arts is daarin zwaarwegender. Een huisarts is niet deskundig op het gebied van de uit te voeren arbeid. Ergo: Als mijnheer ziek is en zich verplicht voelt te werken zal hij per ommegaande moeten vragen naar de arbo te mogen gaan ( in tegenstelling tot wat hier beweert werd mag dat best zonder officieel ziek te zijn). Wordt dit egweigerd zal hij bij het UWV een deskundigenoordeel moeten aanvragen. Hieraan moet de werkgever meewerken. Besef wel dat als zij ook vinden dat de functie met rugpijn uit te voeren is je zeer zwak staat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100