Ik heb een goed idee, maar wat nu?

Ik heb een goed idee, maar heb geen idee hoe ik dit uit kan werken zonder dat het van me gestolen wordt o.i.d. Het idee moet een groot voordeel zijn voor een lange reeks grote bedrijven in de techniek. Het moet de veiligheid binnen een bedrijf naar een aanzienlijk hoger niveau brengen. Om dit te bereiken zal het nodig zijn om het personeel van al deze bedrijven (welke dus feitelijk concurrenten van elkaar zijn) te onderrichten. Ondanks dat de bedrijven concurrenten van elkaar zijn hebben ze wel allemaal hetzelfde doel, en dat is een veilige werkplek. Vandaar dat ik geloof dat mijn idee kan werken omdat ze er allemaal belang bij zullen hebben. Alleen nu is mijn vraag dus, hoe kan ik dit idee zodanig uitwerken dat ik alle bedrijven kan bereiken en overtuigen? Het is niet echt een product.. het is meer een soort norm waar een bedrijf zich dan aan kan houden (net zoals ISO 9001 en ISO 14001). Ik ben zelf wel werkzaam bij 1 van deze bedrijven.

Kan iemand mij misschien een beetje helpen, heb geen idee hoe ik dit onder de mensen kan brengen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ik hoop dat ik een goed antwoord kan geven, want uit je vraagstelling blijkt dat je (heel terecht) het idee zelf voor je wilt houden.

Voor het veiligstellen van "geestelijk eigendom" (zoals een goed idee, een uitvinding, een boek enz.) kun je terecht bij een octrooibureau of je notaris. Je kunt het idee daar in bewaring geven en er "patent" op aanvragen. Dit kost je echter wel wat centen.

Zodra je octrooi hebt op je idee, kun je het van hartenlust van de daken schreeuwen, als je er maar bij vertelt dat je octrooi/patent op het idee hebt. Mocht iemand dan alsnog proberen ermee aan de haal te gaan, dan sleep je die persoon voor de rechter.

Ik wens je succes met je idee! Hopelijk sluit mijn antwoord aan bij je wensen en ik zou zeggen: laat je niet weerhouden door de angst het idee kwijt te raken! Als je er niets mee doet omdat je bang bent dat het gestolen wordt, heb je er uiteindelijk nog niets aan! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is lastig, er zijn diverse organisaties die octrooien regelen en uitzoeken voor mensen (tegen een prijskaartje). Voordat je met details over de brug komt moet je zorgen dat de geheimhoudingsverklaringen zijn getekend.
Wat echter roet in het eten kan gooien is je contract met je huidige werkgever. Als wat je hebt bedacht in lijn is met je werk daar ben je mogelijk niet vrij dit voor jezelf te houden