Stel je was collectief verzekert via je werk en je bent ontslagen, weet de zorgverzekeraar dat dan ook?

Ik ben in november dit jaar ontslagen. Heb een collectieve zorgverzekering. Kreeg de nieuwe premie door, waarbij er nog steeds staat dat ik collectief verzekert ben via de werkgever.

Stel dat ik het zo laat, gewoon mijn premie per jaar weer in één keer betaal, zou de zorgverzekeraar dat dan merken? Krijgen die elk jaar een lijstje met werknemers?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Nee, de zorgverzekeraar weet dat niet en wordt daar ook niet van op de hoogte gesteld.

De deelname aan een zorgverzekering collectiviteit wordt door de werkgever aangemeld bij een organisatie waarvan hij lid is. Dat kan een werkgeversorganisatie zijn die een collectiviteitsovereenkomst heeft met een zorgverzekeraar of zijn eigen P&O van zijn bedrijf. De werknemers kunnen dan ervoor kiezen een collectiviteitskorting te genieten bij de zorgverzekeraar waarmee die werkgever of diens organisatie een overeenkomst heeft.

Als werknemer ben je echter niet verplicht een zorgverzekering af te sluiten bij een verzekeraar waarmee de werkgever via zijn organisatie een collectiviteitsovereenkomst heeft. Je kunt je als verzekeringsnemer ook bij een willekeurig andere collectiviteit aansluiten. Daar zijn er vele van. Er zijn zelfs energieleveranciers die zorgverzekering collectiviteit aanbieden.

Je mag bij je werkgevers collectiviteit blijven, ook als je daar niet meer werkt.
Dat is geen fraude als je dan daarvoor kiest. Je blijft dan alleen wel gebonden aan de verzekeraar die bij die werkgeverscollectiviteit hoort.

Voorbeeld: Je had bij je werkgever een zorgverzekering bij Menzis omdat je daar via een collectiviteit van je werkgever 10% korting op je premie kreeg. Je gaat weg bij die werkgever maar die verzekeraar beviel je goed. Dan mag je je collectiviteit gewoon voort blijven zetten zolang je bij Menzis blijft. Je hoeft niks te melden, de collectiviteitscode is al bekend bij de verzekeraar en de korting blijft gewoon van kracht.
Ga je echter overstappen naar bijv. CZ en CZ heeft geen collectiviteitsovereenkomst met je oud werkgever, dan verlies je je collectiviteitskorting.
In dat geval kan je je aansluiten bij een collectiviteit die CZ aanbiedt, zoals een vakbond, een tennisvereniging of een damesblad, kortom iedere club waar je lid van kunt worden en die een collectiviteitsovereenkomst heeft met je nieuwe verzekeraar.

Iedere verzekeraar heeft een aantal voorgedefinieerde collectiviteiten waarbij je je als verzekeringsnemer kunt aanmelden om in aanmerking te komen voor premiekorting buiten een dienstverband om. Deze staan op hun websites vermeldt. Enigste voorwaarde is dan wel dat je dan daadwerkelijk lid wordt bij een van de voorgestelde collectiviteiten en ook de voorwaarden naleeft en de eventuele lidmaatschapsgelden betaalt.