Vervalt de hypotheekrente aftrek als ik emigreer naar Spanje?

Wij willen ons op korte termijn uitschrijven uit Nederland en ons permanent vestigen in Spanje. We hebben een koophuis in Nederland waarvoor we op dit moment maandelijks een hypotheekrente teruggaaf krijgen. We gaan in Spanje in een huurhuis wonen. Vervalt de hypotheekrente aftrek op het moment dat we ons uitschrijven maar wel gewoon eigenaar blijven van het huis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Als u gaat emigreren vervalt de binnenlandse belastingplicht. U wordt aangemerkt als buitenlands belastingplichtige. U doet in Nederland aangifte voor binnenlands inkomen (uitkering, eigen woning in Nederland, etc.). Daarnaast moet u belasting gaan betalen in het land waar u gaat wonen.

In het jaar van emigratie zal u in Nederland aangifte moeten doen met het zogenaamde (papieren) F-formulier. Dit formulier invullen is specialistenwerk. U geeft uw wereldinkomen op en kan nog gedurende het jaar van emigratie + de volgende twee jaren (tijdelijk uitgebreid naar drie) de hypotheekrenteaftrek toepassen. Als het huis dan nog niet is verkocht komt de woning uiteindelijk in Box 3. Uw moet dan de WOZ-waarde opgeven als vermogen Box 3. Resterende hypothecaire schuld mag bij schulden worden opgenomen.

Let op: Als u uw huis wilt aanhouden ZONDER het huis te koop te zetten, komt de woning per direct in Box 3. Er is dan géén hypotheekrenteaftrek mogelijk.
Ook als u uw huis zou verhuren komt de woning per direct in Box 3. Als u verhuurt onder de Leegstandswet is er géén huurbescherming. Maar verhuur bij emigratie wordt in het algemeen afgeraden. (wie let er op de woning)

AOW-inkomen vanuit Nederland wordt volgens het belastingverdrag met Spanje in Spanje belast. Ook andere pensioenen zijn in Spanje belast evenals uitkeringen. Overheidspensioen is weer uitgezonderd. Dit wordt in Nederland belast. Zie de eerste link.

In het jaar van emigratie is er sowieso het keuzerecht. U kunt ervoor kiezen om in Nederland als binnenlands belastingplichtige te worden gezien. Dit wordt het keuzerecht genoemd. U geeft uw wereldinkomen aan en u behoudt uw recht op hypotheekrenteaftrek. Het keuzerecht zal niet bepalen waar u belasting moet betalen, dit staat in het belastingverdrag. Als de eigen woning in Box 3 komt heeft u vermogen. U blijft dan in Nederland belastingplichtig, maar u zou dan kunnen kiezen voor buitenlandse belastingplicht en vrijstelling dubbele belasting over vermogen kunnen vragen.

Het is dus zaak uw zaken vóór emigratie goed te regelen. Begeleiding daarbij is bijna altijd noodzakelijk. Een voorbeeld van aanbieders die hierbij willen helpen: zie de tweede link. Hoe zij hun werk doen is mij overigens niet bekend.
Een tweede bureau is in bron 3 te vinden.
Hieronder nog informatie van de Belastingdienst zelf:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/internationaal_verhuizen/emigreren/
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hypotheekrente aftrek geldt voor de eigen woning waarin u woont. Zelfs als u in Nederland zou verhuizen en de woning aanhoudt, vervalt in principe al de belastingaftrek, dus zonder emigratie.
Lees verder de leningsovereenkomst na of de lening zonder meer in stand kan blijven indien u de woning verlaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Fisbel, hartelijk dank voor het duidelijke antwoord. Ik heb nog een aantal opmerkingen en vragen.
Onze doelstelling is voor het einde van het jaar te emigreren. Ons huis staat reeds te koop en te huur. Op het moment van uitschrijven heeft mijn partner een WIA uitkering en dus nog inkomen uit Nederland en ik heb geen inkomen uit Nederland. Wij hebben een samenlevingsovereenkomst, zijn fiscale partners en het huis staat op onze beide namen.
1) Is het wel of niet gebruik kunnen maken van de hypotheekrente aftrek na emigratie afhankelijk van bestaand inkomen uit Nederland?
2) Indien we ons eind december uitschrijven, moeten we dan over 2013 voor de inkomstenbelasting ook het zogeheten F-formulier gebruiken of kan er nog gebruik gemaakt worden van de digitale aangifte?
3) U geeft aan dat de hypotheekrente aftrek tijdelijk uitgebreid is naar 3 jaar. Is dat standaard of zijn er bepaalde voorwaarden?
4) Als na het 3e jaar de WOZ waarde opgegeven moet worden als vermogen, geldt de hypothecaire schuld dan als tegengewicht om te voorkomen dat wij ineens een grote kostenpost krijgen? Het huis is namelijk geen vermogen.
5) Stel dat er na 1 jaar verhuur het huis wederom een aantal maanden leeg staat. Kunnen we dan gedurende die periode de hypotheekrente aftrek weer gebruiken?
6) Bij uitschrijving uit de Gemeentelijke Basisadministratie, geeft de gemeente aan de Belastingdienst de wijziging door. Wat dienen wij dan vervolgens nog voor acties te ondernemen richting de Belastingdienst? Nogmaals bedankt voor je hulp! Met vriendelijke groet,
Puravida
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo lang men eigenaar is van onroerend goed in Nederland, blijft men voor de inkomstenbelasting aangifte- en belastingplichtig in Nederland.
fisbel
10 jaar geleden
@hajete
Bij vermogen Box 3 (ook Eigen Woning) blijft men inderdaad belastingplichtig in Nederland. De hypotheekrenteaftrek is gedurende het emigratiejaar 2 volgende jaren nog mogelijk, mits de woning leeg staat en te koop.
Om de hypotheekrenteaftrek te kunnen verzilveren moet er gekozen worden voor binnenlandse belastingplicht.
fisbel
10 jaar geleden
1. Ja, de hypotheekrenteaftrek is altijd afhankelijk van inkomen Box 1 Bij een inkomen tot € 19.645 is dat 37% Bij een inkomen tussen € 19.645 en € 55.991 is dat 42% / voor AOW-ers tot zo'n € 33.000 geldt 18% lager belastingpercentage. (jaar 2014) 2.Een F-aangifte moet worden ingevuld bij overlijden Mijn fout: moet zijn het M-formulier. In het jaar van emigratie moet dit papieren M-formulier worden ingevuld. Het maakt daarbij niet uit wanneer u precies in het jaar bent verhuisd.
U krijgt volgend jaar voorjaar waarschijnlijk de uitnodigingsbrief om aangifte doen. U kunt afwachten wat de Belastingdienst u precies toestuurt. In een soortgelijke situatie bij een cliënt (emigratie eind december) stuurde de Belastingdienst het M-formulier toe – er had hier nog geen belastingaangifte plaatsgevonden omdat er uitstel was aangevraagd.
U zou brutaalweg gewoon digitaal aangifte kunnen doen en afwachten wat de reactie is van de Belastingdienst. Raadpleeg in elk geval de Belastingtelefoon. Het kan zijn dat ze u doorverwijzen naar Heerlen – afdeling buitenland. 3. De maatregel hypotheekrenteaftrek gedurende drie jaar + lopend jaar voor een leeg en te koop staande woning is tijdelijk verlengd. Maar dit betreft een woning die in 2011 te koop is gezet. Ook in 2012, 2013 en 2014 is hypotheekrenteaftrek mogelijk. Of voor een nieuw te bouwen woning in de jaren 2014, 2015, 2016 en verhuizing in 2017. Voor u zullen twee jaren + emigratiejaar gelden. Als u december 2013 verhuist loopt de hypotheekrenteaftrek tot uiterlijk 1 januari 2016 door. Daarna komt de woning wel of niet verkocht in Box 3. 4.In box 3 geeft u de WOZ-waarde van de woning aan. Een hypothecaire schuld wordt aangegeven bij: schulden. Komt dus in mindering op het vermogen vanwege de Eigen Woning.
fisbel
10 jaar geleden
5. Als de verhuur plaatsvindt onder de Leegstandswet moet u de WOZ-waarde opgeven in Box Als de verhuur anders plaatsvindt is er een verlaging van de WOZ-waarde mogelijk. Dit omdat de huurder dan in principe recht heeft op huurbescherming. Dan geldt de leegwaarderatio. Als de woning na verhuur weer leeg en te koop komt te staan is er hernieuwd hypotheekrenteaftrek mogelijk. Deze crisismaatregel is onlangs voor 2014 verlengd. En daarna? Dat is afwachten. 6.Als u nog geen DIGID heeft, regelt u dat s.v.p. Nog in de periode vóór emigratie. Een overzicht van te treffen maatregelen vindt u hieronder. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-buitenland/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-regelen-als-ik-ga-emigreren.html
fisbel
10 jaar geleden
Er is een WIA-inkomen dat meegenomen kan worden uit Nederland. I.v.m. de eventuele hypotheekrenteaftrek telt uitsluitend het inkomen uit Nederland waarop deze aftrek wordt gebaseerd. Dus niet het wereldinkomen (inkomen uit Nederland en Spanje)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Fisbel, nogmaals bedankt voor het beantwoorden van de overige vragen. Als toevoeging op mijn 1e additionele vraag, als de situatie mbt de WIA uitkering wijzigt en er geen uitkering of ander inkomen is uit Nederland, kan ik de hypotheekrente aftrek dan niet meer opgeven? Thanks
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let ook op de opbouw van AOWrechten
fisbel
10 jaar geleden
AOW: elk jaar dat u in het buitenland woont verliest u 2% AOW-opbouw. Tenzij u premies blijft betalen in Nederland (heel duur)
Als de woning nog in Box 1 zit (de eerste jaren kan dat zijn) is er in principe hypotheekrenteaftrek mogelijk. Maar als het inkomen uit Nederland weg zou vallen kan de hypotheekrenteaftrek niet meer in het jaar zelf verzilverd worden. Het negatieve inkomen in Nederland wordt eerst teruggewenteld (verrekend) met het jaar ervoor en daarna tot maximaal 9 jaren erna. Let op: de driejarenregeling waarover ik in de link spreek is in 2012 vervallen. Dit was een tijdelijke regeling met terugwentelmogelijkheid over drie jaren. Lees http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/inkomen-box-ontvang-belasting-terug.462139
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Fisbel & Hajete, bedankt voor de hulp. De antwoorden zijn erg duidelijk en behulpzaam. Prettig weekend! Met vriendelijke groet, Puravida