ik hb studiefinanciering gevraagt dit jaar ben thuiswonend maar krijg maar 75 euro pm maar is dat genoeg voor alles?? mijn ouders hebben ook uitkering

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je ook aan de zorgtoeslag als je 18 bent?

Antwoorden (6)

Je kan via DUO geld lenen, oa voor je college geld.
Veel studenten hebben ook een bijbaantje.
Op onderstaande site staat veel info.
Of die 75 euro voldoende is hangt van je opleiding af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Studie financiering betekent niet dat je daar je hele studie van kan betalen, het is een bijdrage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je ouders een uitkering hebben is het waarschijnlijk dat je in aanmerking komt voor een aanvullende beurs, deze is aanzienlijk hoger. Hiervoor moeten je ouder een verklaring invullen dat DUO/IB-G informatie mag opvragen bij de belastingdienst (o.i.d.). Op basis van inkomen wordt dan de beurs wel of niet toegekend.

Je vraagt ook of dit genoeg is voor alles. Nee dat is het niet. Alleen je collegegeld is al meer dan dat, dan komen er nog boeken, etc. bij. Men gaat er dus van uit dat je ouders een gedeelte bijdragen. Als het goed is hebben je ouders een brief gekregen waarin staat hoeveel ze (volgens DUO/IB-G) moeten bijdragen.

Belangrijk detail van de aanvullende beurs is dat je hem altijd zelf moet aanvragen. Ook als al duidelijk is dat je er recht op hebt. Als je hem niet aanvraagt krijg je het ook niet.

Kijk op de site van DUO/IB-G je kunt hier wel een proefberekening vinden. Vul dit ni samen met je ouders. Indien deze aangeeft dat je recht hebt op aanvullend, moet je die zo snel mogelijk aanvragen. Als je eerste aanvraag al helemaal is doorgevoerd kun je dit gemakkeljik regelen via je account bij DUO/IB-G.

Het wordt dus tijd om je even te verdiepen in de materie. Begin op deze site:

http://www.duo.nl/particulieren/default.asp

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoogte van je stufi hangt mede af van het inkomen van je ouders. Als zij een uitkering hebben, is dat waarschijnlijk niet een heel hoog inkomen. Dan zou ik denken dat jij meer stufi kon krijgen.
Laat het nog eens bekijken door een ervaren student, of iemand anders met wat gevoel voor cijfers. Misschien heb je wat over het hoofd gezien bij het invullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is zeker niet genoeg om je hele studie van te bekostigen. Meestal kost alleen het schoolgeld al meer dan €1000,- per jaar. Daar moeten boeken nog bij komen.
Studiefinanciering is een tegemoetkoming voor studenten. Het staat niet garant om de gehele studie van te kunnen betalen.

Meestal kijken ze naar het inkomen van de ouders. Ouders die veel verdienen worden geacht meer te betalen aan de studie van hun kinderen (tenminste daar gaat het DUO van uit dit hoeft niet waar te zijn). Mogelijk kun je kijken om een aanvullende beurs aan te vragen. Dit wordt ook wel de prestatiebeurs genoemd. Je wordt gedwongen een diploma te halen, anders moet je dit geld terug betalen aan de DUO (met een minimaal beetje rente).
Mocht dit alsnog niet toereikend zijn of je komt hier niet voor in aanmerking (omdat je ouders te veel verdienden het gaat immers om het inkomen van 3 jaar geleden), dan is de lening die de DUO aanbiedt wellicht een optie om de studie te betalen. Ook hier is de rente minimaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullend op wat hierboven staat, kun je het inkomen van je ouders ook over een ander jaar laten meetellen ipv over 2 jaar geleden. Stel dat ze eerst nog een goede baan hadden (2 jaar geleden) en toen meer verdienden.

Door omstandigheden hebben ze nu veel minder te besteden. Dan kunnen ze een wijziging van het peiljaar aanvragen.

Voor de berekening van de aanvullende toelage voor het schooljaar 2011-2012 Kijkt DUO naar het ouderlijk inkomen in 2009. Is het inkomen van je ouder na 2009 sterk gedaald, dan kunnen ze voor de berekening van de aanvullende toelage uitgaan van het inkomen in 2010 of 2011. Dat kan financieel aantrekkelijker voor je zijn. Er zijn wel enkele voorwaarden voor de aanvraag van zo’n ‘verlegging van het peiljaar’.

Je ouder kan een verlegging van het peiljaar aanvragen als:

het gezamenlijke inkomen met ten minste 15 procent is afgenomen. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, faillissement, pensionering of ontslag.
de daling van het inkomen naar verwachting ten minste 3 jaar duurt.
de daling is niet het gevolg van een normaal risico van het beroep is. De verlegging is bijvoorbeeld niet mogelijk als je ouder zelfstandig ondernemer is en de winst tegenvalt.

Een aanvraag heeft geen zin als het inkomen in 2009 lager was dan 34.425 euro. Je ontvangt dan namelijk al de maximale aanvullende toelage.

Je ouder kan een verlegging van het peiljaar aanvragen door op het formulier Opgeven oudergegevens aan te geven dat zijn of haar inkomen gedaald is. DUO stuurt je dit formulier automatisch toe als je een aanvullende toelage hebt aangevraagd. Je ouder kan ook het formulier Wijzigingen ouder gebruiken. We sturen in beide gevallen een ander formulier waarop hij of zij gegevens over de nieuwe situatie in moet vullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is bij lange na niet genoeg om je collegegeld, boeken en andere benodigdheden van te kopen. Je kan een aanvullende beurs aanvragen (als je ouders pas recent een uitkering krijgen kan je zoals in een ander antwoord gemeld een ander pijljaar opgeven) en dit dekt een groot deel.

Evt. kan je ook een (gedeeltelijke) lening nemen maar deze zal je altijd moeten terugbetalen (ook als je de studie wel haalt). De terugbetaal regelingen zijn daarin wel schappelijk maar probeer lenen te voorkomen.

Verder is dit de ideale tijd om een bijbaan te zoeken. Tijdens de zomer kan je vaak via fulltime vakantiewerk een spaarpot opbouwen. Met een beetje geluk kan je dan je collegegeld daar van betalen. Dat geeft flink wat ademruimte. Vraag ook een bij de lokale studenten soos na of zij ergens vacatures weten voor een vaste part time bijbaan.