Moet je zelf je spaargeld aangeven bij de belastingdienst of gaat dit autmatisch?

Ik heb namelijk €34.000 op mijn spaarbank zitten en heb daar nooit 1,2% belasting over moeten betalen. Dien ik dit bij de belasting aan te geven. Of hoort de bank dit doen? Of juist ik?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
bamibal
8 jaar geleden
Heb je überhaupt al eens belastingaangifte gedaan? Heb je een fiscaal partner?

Het beste antwoord

Als je belastingaangifte doet, komt de vraag naar je vermogen vanzelf tevoorschijn. Je moet dan jouw bezittingen aangeven, en daar hoort jouw 34 k€ dus bij.

Als je geen aangifte doet, ben je verplicht zelf het initiatief te nemen om toch aangifte te doen.

Jouw bank geeft jouw saldo door aan de Belastingdienst, dus de Belastingdienst weet in principe dat jij dit vermogen bezit. Nu zijn ze onderbezet, dus veel van "jouw soort" gevallen worden niet gecontroleerd. Maar zodra jij toch aan de beurt bent voor een controle, kun je een naheffing verwachten. Je kunt dit dus voorkomen door uit eigen initiatief aangifte te doen.

Maar misschien geldt de vermogensrendementsheffing niet voor jou. Dat is het geval wanneer je een fiscaal partner hebt. In dat geval valt jullie *gezamenlijke* vermogen onder de dubbele vermogensrendementsheffingsvrijstellingsgrens.

Voorbeeld: de vrijstellingsgrens is (ongeveer) 21 k€. Als jij in je eentje bent, moet je vermogensrendementsheffing betalen over dat deel van jouw vermogen dat boven deze grens uitkomt. Ofwel: jij betaalt vermogensrendementsheffing over ongeveer 13 k€. Maar als je een fiscaal partner hebt, en jouw partner heeft bijvoorbeeld 5 k€ vermogen, dan is jullie gezamenlijke vermogen 39 k€. Jullie gezamenlijke vrijstelling is ongeveer 42 k€. Jullie gezamenlijke vermogen valt dan onder de gezamenlijke vrijstellingsgrens van 42 k€, dus hoeven jullie geen van beide vermogensrendementsheffing te betalen.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt. Het is nu duidelijk!

Andere antwoorden (1)

de belastingdienst vraagt hiernaar als je je formulier invult. Dit vul je dus zelf in.

Er wordt gevraagd naar bezittingen en vermogen, waaronder ook je spaargeld valt.
Bronnen: