Mijn familie wil oma onder curatele/bewindvoerder laten zetten, kan dit?

Oma is inmiddels erg vergeetachtig aan het worden.
Dat mag ook wel, ze is inmiddels al 90.

Ze sluit links en rechts abonnementen af. Laat zich troep aansmeren, betaald rekeningen die betaald moeten worden niet (Gas/water/licht/gemeente)
Maar verder is ze nog wel in staat op zichzelf te wonen.

Nu is de situatie zo: Het betalen van rekeningen regelt ze zelf (alleen dat doet ze dus niet meer) en verder heeft mijn moeder beheer over haar bankpasje en internetbankieren. Mijn moeder haalt geld voor oma zodat ze zelf boodschapjes kan doen en andere dingetjes.

Ik vind het geen probleem dat ze oma onder curatele willen laten zetten. Maar wat ik wel een probleem vind is als de verkeerde persoon word aangewezen als bewindvoerder. Mijn moeder is 100% eerlijk, en oma vind het prettig dat mam nu zo haar geldzaken regelt.

Maar er zijn ook kapers op de kust (familie) die beter dat beheer niet kunnen krijgen. Die gunnen oma nog niet eens een goede stoel omdat er dan minder overblijft voor de erfenis! Hoe walgelijk kun je zijn?

Hoe gaat dat met curatele? Word dat een buitenstaander? Of een familielid? Wie bepaald dat? En wat als oma dat helemaal niet wil? Ze is erg eigenwijs als het haar uit komt, en niemand mag eigenlijk ooit iets voor haar doen.

Dat beheer over het bankpasje heeft ze uiteindelijk aan mijn moeder gegeven omdat mijn moeder de enige is in de familie die goed met geld kan omgaan en omdat ze zelf niet durft te pinnen.

9 jaar geleden
3.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Dat kan alleen de rechter bepalen en verder niemand.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kan een rechter dan ook bepalen of oma inderdaad onbekwaam is? Iemand moet toch ook voor de rechten van oma opkomen, voor het geval dat een familie slechte intenties heeft.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Niet helemaal Viridi. Zoals ik al zei, ze kan nog steeds abonnementen afsluiten en doet dit dus ook. Internet, mobiel...
Troep die ze niet gebruikt. En soms bij 4 verschillende providers.
Rekeningen die ze moet betalen betaald ze niet. Maar ze wil het zelf nog niet 100% uit handen geven. En die verkopers beseffen maar al te goed dat oma makkelijk in een abonnement te kletsen is. Als oma Internet en een mobiel wil mag dat natuurlijk. Ze heeft een tijdje internet gehad, maar daar deed ze niets mee. Ze zei zelf dat ze het niet snapte en er weer vanaf wilde. Dat vergeet ze dan weer en sluit zo weer een nieuw abbo af.

Het beste antwoord

Je moeder kan van tevoren al bij de kantonrechter aangeven dat zij de taken van curator op zich wil nemen. Dat lijkt me ook logisch, zeker als ze al zo'n tijd oma's zaken behartigt en dat altijd naar tevredenheid is gegaan.

Als oma zelf een mening heeft over wie het beste tot curator benoemd kan worden, scheelt dat enorm. Er komt, nadat de aanvraag voor de curatele door de kantonrechter is ontvangen, namelijk nog een zitting waarbij familieleden en ook degene die onder curatele wordt gesteld, hun zegje mogen doen. De rechter bepaalt uiteindelijk wie de curator wordt en of de onder curatele stelling doorgaat.
Onderstaand document bevat heel veel info over de procedure.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt, mijn moeder gaat er verder mee bezig.

Andere antwoorden (1)

Of dat kan of niet, ie moeilijk te zeggen, wij kennen je oma niet. Maar het gaat niet zomaar. Curatele en mentorschap is trouwens niet hetzelfde :

Curatele, bewind en mentorschap zijn verschillende maatregelen om mensen te beschermen die zelf geen goede beslissingen kunnen nemen. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Bewind is bedoeld voor wie zijn financiële zaken niet zelf kan regelen. Mentorschap gaat over het nemen van beslissingen over de verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding van de betrokkene. Curatele is bedoeld voor mensen die hun financiële en persoonlijke zaken niet zelf kunnen regelen. Die mensen zijn handelingsonbekwaam.

Verder wel een tip om zoveel mogelijk te voorkomen dat ze telefonische verkopers niet kan weerstaan. Geef haar op bij het belmeniet register. Dat kan online, en dat kun jij doen, (heb ik voor mijn moeder ook gedaan toen ze ineens een andere energiemaatschappij had zonder dat ze dat zelf wist.
anneliez
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe gaat het dat wel het onder curatele stellen wat dat heeft verder niets met het kennen van oma te maken het is een maatregel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bel me niet register staat ze al in, maar ze word gebeld door bedrijven waarbij ze in het verleden ooit een contract heeft gehad. Die schijnen dan weer wel te mogen bellen.
anneliez
9 jaar geleden
sorry ronron, ik bedoelde eigenlijk te zeggen: wij kennen haar niet dus weten niet of curatele of mentorschap nodig is voor haar. Zat al denkende te schrijven en dat is niet handig, had eerste zin beter weg kunnen laten
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@HeerVoldemort
Klopt (ex-)klanten mogen tot een jaar nadat de relatie beëindigd is nog worden benaderd door een telefonisch verkoper van dat bedrijf. (Lees: precies die bedrijven waar je het meest vanaf wilde, die mogen je nog een jaar extra lastig vallen !)

Het is godgeklaagd, maar helaas wel de realiteit :-(