Als iemand geld overstort, kan hij dat dan weer terughalen?

We hebben iets verkocht op internet. Na storting van het bedrag, sturen wij het op. Maar kan het zijn dat als ik het artikel opstuur, diegene weer het bedrag terug laat storten door de bank, en zegt bijvoorbeeld dat het verkeerd gestort is? Volgens mij heet dat storneren...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Storneren doe je als iemand bij jou geld heeft geincasseerd en jij daar niet mee eens bent. Dan kun jij dit geld weer terugboeken. Heeft iemand geld naar jou overgeboekt en dit staat zichtbaar op jouw rekening, kan deze persoon het er niet meer afhalen.
Wees wel voorzichtig met buitenlandse transacties via marktplaats! Alleen zichtbare transacties op jouw rekening accepteren als betaald, niet zgn kopies via emails van overboekingen accepteren, dit zijn echter geen betalingsbewijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Nee, dat kan hij niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat als je zelf een betaling doet en direct laat verwerken je hem niet meer terug kunt halen. Storneren kun je laten doen als iets automatisch wordt afgeschreven.
Maar als je het verkochte artikel pas opstuurt als je het geld op je bankrekening hebt is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Nee, dat kan hij nooit. In principe is jouw transactie dus helemaal veilig, je krijgt het geld immers van te voren.
Zoals hierboven aangegeven: liever niet verzenden naar het buitenland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij niet, een bank wel. Als blijkt dat de koper met een ongedekte of valse cheque werkt dan kan het bedrag gewoon weer van je rekening verdwijnen. Althans daar wordt hier voor gewaarschuwd:

http://www.consumerfraudreporting.org/auctiontips.php

please be aware that although your bank or building society may after three days state that it has 'cleared', this only means that the money has passed between the banks. You remain liable if the check that you have paid into your account is forged or stolen, this may not come to light until the check is received by the other bank or the bank account holder queries a transaction on their account. This may take longer than you anticipate. The money is then taken back from you account so you lose not only the items that you have shipped to the 'Buyer' but also the money that the buyer 'paid' for the goods.

Ik weet niet of dit nu nog geldt en of dit in het Nederlandse banksysteem ook kan. Ook weet ik niet hoe de verkoper de transactie doet. Als hij via Paypal werkt is er niks aan de hand (kijk dan wel op je PP acount en niet in een zogenaamde bevestigingsmail, was ook een scam).

Toegevoegd na 12 uur:
!!Antwoord klopt niet, zie discussie hieronder. Er is in deze natuurlijk geen sprake van een cheque.!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk bij een bank en wij kunnen nooit geld terughalen wat een klant zelf heeft overgemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt aannemelijk, maar is het verlies van een vervalste cheque dan voor de bank? Of zie ik nog een andere mogelijkheid over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is risico klant, bank heeft niets met een transactie met een vervalste cheque te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ik zie nu waar ik de fout in ga, de cheque wordt in zo'n geval opgezonden naar de verkopende partij. Dat is hier sowieso niet aan de hand natuurlijk. Mijn antwoord slaat dus op een geheel andere situatie. Maar nog even voor mijn duidelijkheid (ik heb in mijn leven nog nooit met cheques gewerkt, laat staan valse :D). Als ik een "door een ander" vervalste cheque inlever bij mijn bank, en mijn bank stort het geld op mijn rekening, dan moet dat geld van een andere bank(bankrekening) komen, die andere bank ontdekt op een gegeven moment dat er iets niet klopt. Gaat die andere bank dan een boze brief sturen aan mij, met de vraag of ik het geld zelf wil retourneren? Het lijkt me dat mijn bank dan snel dat geld van mijn rekening trekt, en terugstort bij de andere bank en dat mijn bank toch weldegelijk met die transactie te maken heeft. Als ik iets opschrijf wat niet kan/klopt, zou je dan ook het stukje uit de link willen lezen en dat verhaal ook willen ontkrachten, of het verschil uitleggen tussen mijn en dat voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ontstaat hier een hele discussie terwijl jouw antwoord niet meer klopt. Gewoon weghalen je antwoord ;-)
Alleen internationale cheques worden nog gebruikt. Bij inleveren van valse cheques daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Einde topic tot zover...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord laat ik staan, alle mogelijke informatie over fraude/scamming schat ik hoger dan de paar minnen die het me op zal lopen. Ondertussen ook een Nederlandse bron gevonden die hetzelfde meldt. http://www.kvk.nl/ondernemen/veiligheid/geld-en-betalen/valse-cheques/ Afrekenen onder gewoon voorbehoud De bank kan de cheque soms ook 'onder gewoon voorbehoud' (OGV) afrekenen. De bank stort het geld dan op uw rekening, zonder zeker te weten of de cheque in orde is en het geld door de bank van de trekker wordt overgeboekt. Dit is een risico voor UW BANK en voor u. Als blijkt dat de cheque vals of niet gedekt is, dan vordert DE BANK het geld bij u terug. Meestal zult u de goederen leveren op het moment dat het geld op uw rekening staat. Als de bank het geld terugvordert, dan is de taak aan u om de afnemer alsnog te laten betalen. Dit is vaak een tijdrovende en moeilijke zaak.