Mag een Werkgever een medewerker laten opdraaien voor een vervanger in zijn/haar opzegtermijn?

Je neemt ontslag... Je hebt een nieuwe baan en meerdere redenen om je opzegtermijn niet af te willen maken. Mag een bedrijfsleider dan zeggen dat hij iemand dan van buitenaf (uitzendbureau) moet regelen en dat dat jou dan erg veel geld gaat kosten? En is dit uberhaupt wel mogelijk? Wel weet ik dat er loon/vakantiegeld ingehouden mag worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Je hebt een contract getekend, je bent ooit dus akkoord gegaan met een opzegtermijn. Je bent dus verplicht deze netjes af te maken, en dat is dus juist bedoelt om een nieuwe medewerker in te werken. Als je je niet aan je opzegtermijn houdt hoeft je werkgever je niet uit te betalen. Voor wat hoort wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Kriz, bedankt voor je antwoord. Dat van het niet uitbetalen dat begrijp ik, maar mag een werkgever jou een rekening sturen van wat de vervanging gekost heeft? Misschien had ik het niet helemaal duidelijk verwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee natuurlijk kan hij jou geen rekening sturen, hij kan hooguit jouw salaris inhouden, maar niet je opgebouwde vakantiegeld. Maar netjes is het niet van je, jij zet je werkgever onder druk en komt je arbeidscontract niet na. Dat is echt wel een kostenpost. Daarom staat in je contract een opzegtermijn. Jij komt dat niet na. Dus jij pleegt contractbreuk, jij dupeert jouw werkgever. Het gaat dus niet om jouw rechten, het gaat om het nakomen van jouw verplichting,vastgelegd in een contract.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi! Bedankt voor je antwoord! Ik snap wel wat je bedoeld maar helaas ben ik daar ook als oud vuil behandeld en zag ik het niet zo zeer zitten om ze daar nog een plezier te doen en te komen. Tot nu toe nog niks gehoord gelukkig dus ik hoop dat dat zo blijft.
Beste vraagsteller.

Jammer dat je niet vermeldt hoe dit opzegtermijn staat omschreven op jouw contract of arbeidsovereenkomst.

Doorgaans heb je 1 maand opzegtermijn. Hier heb je je aan te houden. Mocht je toch eerder weg willen, komt dit gewoon er op neer dat je ontslag neemt op staande voet.

Je hebt dan geen recht meer op loon bijvoorbeeld de laatste 2 weken die je nog had moeten werken in de opzegtermijn. Ook heb je, mocht het bij de andere werkgever opeens NIET lukken, geen recht op WW.

Een werkgever mag jou echter de kosten van een, ik noem het maar vervanger, nooit doorberekenen. Ook al zou je de opzegtermijn niet hebben uitgediend. Dit is ondernemersrisico.

Sommige CAO`s hanteren een kortere opzegtermijn. Goed om hier even naar te kijken.

En wat heel belangrijk is: Staat er in jouw contract bijvoorbeeld dat werkgever en werknemer beiden 3 maanden opzegtermijn hebben, is dit niet rechtsgeldig. De termijn voor de werkgever moet altijd hoger zijn dan die van de werknemer. Dit is een soort bescherming naar de werknemer om meer tijd te hebben elders een baan te zoeken.

Ik hoop met dit antwoord enigzins de zaak heb kunnen verduidelijken.

Succes! Ps. Ontslag op staande voet is een laatste wat je kunt doen. Dit is voor beide partijen wellicht niet prettig.
Bekijk zoals al geschreven eerst je overeenkomst en de CAO en beslis dan wat je gaat doen.

Nogmaals, succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo! Bedankt ook voor de reactie! Helaas heb ik het contract niet zo gauw bij de hand en weet ik helaas ook niet waar ik het gelaten heb. Ik had een contract van 8 uur in de week en een opzegtermijn van 4 weken. Ik heb inmiddels bij een ander bedrijf al een contract getekend. En mijn oude baas vertelde mij dus dat ik de kosten voor een vervanger kon betalen en dat dat niet zou vallen onder het inhouden van loon en/of vakantiegeld. Dus als ik het goed begrijp mag hij dit dus inderdaad niet doen? Groetjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richard: als je ontslag neemt en keurig de opzegtermijn uitdient krijg je in principe OOK geen WW hoor als je vlak erna zonder werk zit, dat is niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus Pelle, mijn excuus dat ik dit niet zo vermeld heb. Maar ik ging even van de huidige vraagstelling uit en wat voor vraagsteller gaat gelden. In ieder geval bedankt voor de reactie. Ik zal in het vervolg duidelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sharonadebon: Laat je beslist niet bangmaken: de werkgever zal wanneer hij schadevergoeding wil hebben, zich tot de Kantonrechter moeten wenden. Dit kost meer dan het in jouw geval opbrent. En hij mag nooit de kosten van een vervanger berekenen, hooguit die zogenaamde gefixeerde schadevergoeding zoals hieronder ergens wordt beschreven.
Als er niets anders is afgesproken (in de arbeidsovereenkomst of in een CAO) is de opzegtermijn voor de werknemer een maand. Als je, in goed overleg met de werkgever, eerder 'elders' mag beginnen, is dat mooi meegenomen. Maar als dat niet kan, heb je je gewoon te houden aan die maand. Een onregelmatige opzegging maakt je schadeplichtig.

Bi het in rekening brengen van deze schadevergoeding kan gekozen worden voor een "gefixeerde schadevergoeding" of een 'volledige schadevergoeding".

De gefixeerde schadevergoeding is gelijk aan het bedrag van het in geld vastgesteld (bruto) loon voor de tijd, dat de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging had behoren voort te duren. De gefixeerde schadeloosstelling is dus gelijk aan het loon over de ten onrechte niet in acht genomen opzegtermijn.

In plaats van de gefixeerde schadevergoeding kan ook de zogeheten volledige schadevergoeding worden gevorderd. Er wordt mee bedoeld dat de volledige schade als gevolg van de onregelmatigheid van de opzegging moet worden vergoed.

In de praktijk wordt vaak voor de gefixeerde schadevergoeding gekozen. Stel dat jij op de 15e weggaat en tot de 31e had moeten blijven en stel verder dat gekozen wordt voor de gefixeerde schadevergoeding, dan kan als schadevergoeding een half maandsalaris door de werkgever in rekening worden gebracht. Als gekozen wordt voor 'volledige schadevergoeding' kan het bedrag wat hoger uitvallen.

Dus ja, je voormalige werkgever kan een bedrag in rekening brengen. Maar als hij dit doet, zal hij dit waarschijnlijk doen op je zogenaamde 'eindafrekening'. Stel dat hij euro 1000.- gefixeerde schadevergoeding in rekening brengt, dan gaat de geldwaarde van de nog niet opgenomen maar wel opgebouwde vakantiedagen nog van af. En het opgebouwde vakantiegeld voor de periode tussen de laatste uitbetaling en het vertrekmoment.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik moet een correctie aanbrengen op het laatste tekstblok. Hij kan deze schadevergoeding wel vorderen maar NIET in rekening brengen op de zogenaamde eindafrekening.

Als hij een (gefixeerde of vaste) schadevergoeding van je wil moet hij een procedure starten bij de kantonrechter waarin hij deze van je vordert. Deze vordering moeten binnen zes maanden na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst ingediend worden

"Art 6:683 BW:
1. Iedere rechtsvordering krachtens artikelen 677 lid 4, 681 lid 1 en 682 lid l, verjaart na verloop van zes maanden."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo! Bedankt voor de reactie! Begrijp ik hier uit dat hij dus in feite alleen vakantiegeld en het nog niet ontvangen salaris in kan houden of kan ik daarnaast nog een rekening verwachten van de zogenaamde 'vervanging'? Groetjes!
Computoon
11 jaar geleden
Nee, niet helemaal. In het slechtste geval kan de werkgever een volledige schadevergoeding in rekening brengen. (Zie voor de toelichting op dat begrip mijn antwoord). In veel gevallen wordt als 'volledige' schadevergoeding gekozen voor de 'gefixeerde'. Stel even voor het gemak dat je een maand opzegtermijn had en 'er tussenuit knijpt' zonder daarmee rekening te houden. Dan kan (als er gekozen wordt voor een gefixeerde schadevergoeding) het brutosalaris van een maand in rekening gebracht worden. Kosten dus voor jou. Een soort 'boete' (maar zo wordt het niet genoemd.) Maar je hebt uiteraard ook recht op vergoedingen die nog niet zijn uitbetaald. Het vakantiegeld bijv. De laatste keer dat je dat uitbetaald hebt gekregen is mei of juni. Maar je hebt ook recht op (wettelijk minimaal) 8% vakantiegeld over de gewerkte maanden daarna. En alle vakantiedagen die je nog niet had opgenomen maar waar je nog wel recht op had: ook die moeten gewoon worden uitbetaald aan het einde van het dienstverband. Je zou dus (schematischl) op de eindafrekening kunnen zien:
+ (eventueel) salaris waar je nog recht op had (bijv. 1/2 maand nog gewerkt -> dan ook 1/2 maand salaris)
+ uitbetaalde vakantiedagen
* uitbetaalde vakantietoeslag
Tot zover de plusposten. Daar gaat van af: -/- (gefixeerde of vaste) schadevergoeding Afhankelijk van de uitkomst van deze 'optelling' betekent dat, dat je ófwel nog een bedrag van je werkgever ontvangt (maar natuurlijk minder dan zonder die schadevergoeding) of dat je een bedrag aan je werkgever moet terugbetalen (als de schadevergoeding hoger is dan de plusposten). In het allergunstigste geval is de uitspraak van je werkgever 'bangmakerij' geweest maar daar ben ik niet zo zeker van. Houd in ieder geval vast rekening met de gefixeerde schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje. Wel balen dit maar ben bang dat het niet anders is. Al vind ik het wel raar dat dit soort dingen niet gebeuren bij de collega's die bijvoorbeeld gewoon niet meer komen opdagen. Er werd mij zelfs gezegd dat ik er een advocaat bij moet betrekken ook mede door de manier waarop ik behandeld ben. Maar even afwachten wat er gaat gebeuren dan.
Computoon
11 jaar geleden
Even nog een aanvulling/correctie van mij (ik zal dit ook in mijn antwoord aanpassen): De werkgever kan dit bedrag NIET op de eindafrekening alvast in rekening brengen. Het betreft een schadevergoeding waarvoor de werkgever een procedure moet aanspannen, hij moet 'm 'vorderen'. Daarvoor moet hij naar de kantonrechter en daar kan hij of de gefixeerde of de volledige schadevergoeding vorderen. Wat in ieder geval niet kan (maar dat was uit mijn antwoord waarschijnlijk al duidelijk geworden) is jou een 'doorbelastingsnota' sturen met de kosten van het uitzendbureau. Kortom, nog even afwachten. Voor het indienen van de vordering heeft hij max. 6 maanden de tijd. Ik hoop voor jou dat hij dat te veel moeite gaat vinden...