Kan ik dit 10-euro biljet wisselen bij een bank of GWK? Zie afbeelding

Biljet is nog redelijk in tact maar zoals je ziet is mis hij rechts een stuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foto werd niet geupload via de site. Nu dus via deze link!

http://img16.imageshack.us/img16/7233/20120105172143.jpg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Ja. Zolang méér dan de helft van het biljet nog intact is kun je het biljet inwisselen bij de Nederlandse bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het inleveren bij de bank, en dan krijg je er het bedrag voor terug dat overeen komt met het percentage bankbiljet dat je inlevert. Dus als 90 % van het biljet over is, krijg je 9 euro.

Waarom niet tien ??
Omdat je dan in theorie van tien tientjes een hoek af zou kunnen scheuren, die weer versnipperen of verbranden (ook as van geld levert nog geld op) en als kapot maar intact biljet kunnen inleveren. Zo zou je van elke 100 euro 110 euro kunnen maken.

Een biljet dat alleen gescheurd maar nog compleet is, kun je plakken (met plakband) en gewoon nog gebruiken. Zodra het bij de bank terecht komt, wordt het echter uit de roulatie gehaald en vervangen. Is er een stuk af, dan is het biljet alleen nog waard wat er letterlijk, aan oppervlak, van over is.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Correctie ; ik zie - in mijn eigen bron nota bene- dat tegenwoordig een niet meer helemaal maar wel voor meer dan de helft intact biljet nog helemaal vergoed kan worden, mits je aannemelijk kan maken hoe de rest vernietigd is.
Dat opent perspectieven....:lol: )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag het ja ; zie mijn correctie. Maar : dan moet je WEL aannemelijk maken hoe en waarom het foetsie is. Dus het trucje 'uit tien biljetten een reepje knippen en die aan elkaar plakken tot een nieuw tientje' gaat vast niet werken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad, heb dit een tijd geleden ook op tv gezien.