Zorgpremie word al in december geïncasseerd voor 3 maanden van 2013 mag dat?

Hoi,

Op 28 december is mijn zorgpremie voor 3 maanden al afgeschreven door Menzis, Ze hebben mij hierover niet bericht en had nog de mogelijkheid om overtestappen. Mogen ze dit zomaar doen?

Verder vind ik het vrij krom dat ik al 3 maanden premie vooraf moet betalen, dat doe je in de winkel toch ook niet? Daar betaal je ook niet vooraf als je boodschappen gaat doen en zeker niet voor 3 maanden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betaal je normaal ook per kwartaal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik betaal per jaar, dan krijg ik tenminste korting ;)
jodyenboyke
11 jaar geleden
Walliew, weet je zeker dat het je premie is, kan het niet bijv. eigen risico/eigen bijdrage zorg zijn? Je zou je facturen on-line moeten kunnen inzien.

Antwoorden (2)

Dat is vreemd, je kan het terug boeken en dan 1 maand betalen. Je betaald wel vooruit, dat is met meer dingen zo, zoals huur bv. Maar 3 maanden in 1 keer, nee dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat wordt een leuke.... Ik ben zelf ook bij Menzis verzekerd en heb ze gemachtigd voor de betalingen. Normaal schrijven ze bij mij aan het einde van de maand af als vooruitbetaling voor de komende maand. Dus de betaling voor februari doen ze eind januari.
Als blijkt dat ze straks ook bij mij 3 maanden ineens gaan afschrijven krijgen ze meteen wel oorlog! Maar dat moet ik nog even afwachten.

Maar wat je vraag betreft: Nee dat mag niet. In principe maken ze nu misbruik van je incasso machtiging, je hebt met die machtiging toestemming gegeven om MAANDELIJKS premie afschrijvingen te laten doen en daarnaast eventuele verrekeningen mbt tot je eigen risico verbruik. Meer niet.

Wat je moet doen is het afgeboekte bedrag storneren. Dat kan met de meeste thuisbankieren programma's door je zelf gedaan worden. Kan dat niet dan moet je je bank opdracht geven het bedrag terug te halen.
Vervolgens betaal je handmatig met een bankoverschrijving de premie voor 1 maand.
Wel de betalingskenmerken goed vermelden op die opdracht.

Daarnaast neem je contact op met Menzis Klantenservice en dien je een klacht in over het misbruik van je machtiging. Je kan dat ook schriftelijk doen als de klantenservice moeilijk doet. In je klacht geef je duidelijk aan wat de bedoeling is en dat je niet toestaat dat Menzis afwijkt van de met jou overeengekomen incasso machtiging voorwaarden. Trek zonodig de machtiging in (Rode kaart opsturen naar Menzis). De betalingen moeten dan weer per acceptgiro afgehandeld gaan worden en dat vinden ze niet leuk.

Als Menzis bij haar standpunt blijft dat er in het vervolg 3 maandelijks vooruit betaald moet worden dan is dat een geldige reden om de polis alsnog op te zeggen en over te stappen naar een andere verzekeraar. Grond hiervoor is dat zonder overleg of duidelijke in kennisstelling de voorwaarden zijn veranderd.

Succes, en ik hou mijn bankrekening nu ook in de gaten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heeft de vraagsteller we per ongeluk aangegeven dat er per kwartaal betaald gaat worden en dan is het antwoord ja dat mag. Je betaald je premie vooraf. Even bellen en vragen zonder gelijk te klagen maakt het voor iedereen misschien wel zo prettig. Op de klantenservice werken ten slotte ook maar gewone mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Conqie en Peetmle ja, dat zou natuurlijk ook aan de hand kunnen zijn. Maar de vraag was eigenlijk zo gesteld alsof hij al een bestaande relatie met Menzis had en opeens met kwartaal vooruitbetalingen werd geconfronteerd terwijl hij dat eerder niet had. Tenminste, zo las ik de vraag... en zo heb ik dan ook geantwoord. Zo zie je maar, 3 weten meer dan 1. ;)