Door ongeluk kan onze auto (die nu dus total loss is) niet meer aangepast worden zodat iemand met een beperking erin kan rijden. ..........

De factuur voor de aanpassingen heb ik vooraf voldaan aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in auto-aanpassingen. Door financiele omstandigheden ben ik nu niet in staat om een andere auto terug te kopen. Nu wil ik graag mijn geld terug maar het bedrijf reageert totaal niet meer. Zodra ik bel is de persoon die ik moet hebben niet aanwezig, mail wordt niet beantwoord. Heb ik recht op teruggave? En hoe moet ik dat regelen?

Toegevoegd na 17 minuten:
alvast bedankt voor de reacties. het gaat om ruim 6000 euro waarvan 2000 euro materiaal en de rest werk... Ik heb de factuur via de mail ontvangen en vervolgens betaald via de bank. Helaas was de auto niet all risk verzekerd en kan ik dus niet bij mijn verzekering aankloppen. Het is een gerenommeerd bedrijf met vestigingen in heel Nederland. Daarom dacht ik dat de betaling vooraf geen kwaad kon.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een strop!
Het is vrij ongebruikelijk en ook niet echt verstandig dat u de aanpassing vooraf hebt betaald. Maar het is gebeurd en nu is het zaak het geld terug te krijgen.
Heeft u een offerte en/of bewijs van betaling van de aanpassing? Het is in ieder geval handig om een vorm van bewijs te hebben.
Ik zou even checken of het bedrijf is aangesloten via een branchevereniging of waarborgfonds. Via een dergelijke instantie kunt u vaak veel bereiken.
Verder kunt u het bedrijf schriftelijk aanmanen tot terugbetaling. Daarbij kunt u bijvoorbeeld vragen om een bewijs dat ze het werk hebben uitgevoerd.
Als dit alles niet werkt zou ik hulp vragen bij een rechtswinkel / advocaat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat ook kan werken is een mailbommetje. Dat heb ik ook wel eens gedaan bij een webshop en dat werkte uitstekend...
Je zoekt op het internet alle mogelijke emailadressen van personen/afdelingen van het bedrijf. Vervolgens stuur je je contactpersoon een mailtje met het hele verhaal en een sommatie tot terugbetaling. Dit mailtje stuur je cc alle emailadressen die je hebt gevonden. Reken maar dat er dan binnen het bedrijf wel wat alarmbelletjes afgaan...
Ik had zelf binnen twee dagen mijn geld terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een mailbommetje valt natuurlijk onder spam en is strafbaar. denk ook niet dat je je moet verlagen tot zoiets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mailbommetje klinkt inderdaad nogal fout.
Wat ik bedoel is dat je uit wanhoop iedereen bij het betreffende bedrijf om medewerking vraagt om je probleem op te lossen. Of dat officieel onder spam valt? Daar twijfel ik aan. Het is immers geen reclame, o.i.d..
Maar als je een betere naam weet: graag :-)

Andere antwoorden (1)

Of je recht hebt op teruggave, hangt er vanaf wat er in de faktuur/contract staat. Als het geld werd gebruikt om alvast spullen in te kopen voor de verbouwing, kun jij het van dat bedrijf niet meer terugkrijgen.

Maar je kunt het ook eens met je verzekering doorspreken, want in theorie is deze al geplande verbouwing financieel gezien een onderdeel van je auto. Als je all-risk verzekerd bent, is de kans groot dat je autoverzekering voor je wil proberen het geld terug te halen bij de tegenpartij en/of de partij die je auto wilde verbouwen. En zo'n verzekering heeft veel meer juridische kennis en ervaring.