Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een uitkering van een vroeger pensioenbedrag totaal afgetrokken worden van een bijstandsuitkering?

'n Vriendin heeft met baan bij TNT te weinig inkomsten om van rond te komen. Ze ontvangt hiernaast een kleine aanvullende bijstandsuitkering (50 - 100 Euro per maand).
Een tijdje geleden kreeg ze de mogelijkheid om een klein opgebouwd pensioen uit te laten keren (750 Euro). Omdat ze op dit moment bezig was met het laatste stukje autorijles en examen had ze het geld hard nodig en heeft ze het uit laten keren. Nu vordert sociale zaken het hele bedrag terug. Zij gaat dit braaf in termijnen terugbetalen, maar ik heb zo mijn vraagtekens..... Kan een pensioen niet gezien worden als spaargeld? (en je mag toch met een bijstandsuitkering wat spaargeld hebben). En als het dan toch gezien wordt als inkomsten, waarom wordt het dan niet als éénmalige inkomsten van 1 maand gezien en het alleen voor die ene maand afgetrokken (zodat vriendin die maand teveel inkomsten had om een uitkering te krijgen, dus geen extra aanvulling, maar de maand erop weer wel).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
961

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vooral je argument: het is toch te zien als spaargeld, lijkt mij voldoende sterk om in bezwaar te gaan bij de gemeente.
Stuur een brief(een bezwaarschrift) naar B&W. Dit moet echter binnen zes weken nadat je vriendin de beslissing van de B&W (van de Gemeentelijke Sociale Dienst) over dit punt heeft ontvangen. Slechts op een voor bezwaar vatbare beschikking kan je bezwaar maken.

Boven de brief, geadresseerd aan Burgemeester en Wethouders, zet je BEZWAARSCHRIFT.
In de brief benoem je de referentie van de beschikking en je opmerking dat het geringe bedrag van het pensioen aan te merken is als spaargeld, en niet als inkomen. Ze moet het dan voor de belastingaangifte ook als spaargeld aangeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord Ineke. Helaas heeft vriendin besloten om te laten zoals het is. Vind ik wel jammer omdat ik weet hoe moeilijk ze kan rondkomen.
Ik had het graag geprobeerd, het bezwaarschrift zoals jij hebt aangegeven.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat jet niet gaat lukken, zelfs belastinggeld dat je terugkrijgt van vorig jaar, omdat toen wat dingen verandert zijn en je dus teveel betaald hebt, maakt dat je dat jaar niet meer in aanmerking komt voor speciale bijstand, omdat je jaarinkomen daardoor ineens te hoog is.
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding