ik werk een jaar in de nacht maar krijg geen toeslag omdat ze geen cao hebben is dat waar of zijn ze gewoon verplicht om nachttoeslag te betalen???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
ronron1212
10 jaar geleden
vertel er even bij waar je in werkt welke branche

Antwoorden (1)

"Een onregelmatigheidstoeslag (ORT) geldt voor werk op onregelmatige arbeidstijden, zoals zaterdag, zon- en feestdagen of avond- en nachtdiensten. Ook de vroege ochtend (voor 06.00 uur) wordt als onregelmatige arbeidstijd beschouwd.

Deze toeslag komt bijvoorbeeld voor in het ziekenhuiswezen, verzorgings- en verpleeghuizen en in industriële bedrijven. Het recht op een ORT is vaak in de cao of de arbeidsovereenkomst opgenomen. Soms wordt op een andere manier een toeslag geregeld, bijvoorbeeld in het rooster waarin de werkgever de arbeidstijden vastlegt. Bij de betreffende arbeidstijd kan dan het toeslagpercentage vermeld staan. De hoogte van de toeslag kan variëren naar gelang het tijdstip waarop de werkzaamheden worden verricht."

Je hebt geen collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) dus je hebt een individuele arbeidsovereenkomst. Daar zou in moeten staan wat jou ORT is maar het kan ook dat je alleen maar nachtdiensten draait en dat het eventuele extra geld er al in zit. Een werkgever is verder niet verplicht om de ORT te geven.