Nee, al je spaarrekeningen zijn niet altijd terug te zien op je belastingaangifte (Ik spreek uit ervaring).

Uit reacties van spaarders op fora blijkt dat van meerdere banken de gegevens geheel ontbreken. Ook nieuw afgesloten spaarrekeningen zijn vaak niet opgenomen. Bij sommige spaarders is voor dezelfde bank het bedrag van een spaarrekening wel goed ingevuld, maar ontbreekt het saldo van de betaalrekening.
De saldi van de volgende banken kunnen ontbreken: ABN AMRO, AK Bank, ASN Bank, Centraal Beheer, Demir-Halk Bank, MoneYou, LeasePlan Bank en Yapi Kredi. Ook de gegevens van beleggingen kunnen ontbreken of onvolledig zijn.
Uiteindelijk blijft de spaarder zelf eindverantwoordelijk voor de juistheid van de ingevulde gegevens en moet men deze dus goed controleren. Stuur de gegevens van de vooraf ingevulde aangifte dus nooit ongezien in.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Banken hebben de verplichting rekeningen te melden aan de belastingdienst.
In het begin van het jaar geven de banken als het goed is de rekeningen door met de saldi die daar opstaan ten behoeve van het jaar van aangifte waarvoor het dient. In mijn geval zijn dat de rekeningen met nummers en saldi per 1/1/ en 31/12 van het afgelopen jaar tevens het jaar van aangifte voor de belastingdienst. De bank stuurt mij daarvan tevens een kennisgeving.
Ontbreken er gegevens, dan bent u zelf verplicht deze manco's aan te vullen, zodat u uiteindelijk op juiste wijze de aangifte ten aanzien van box 3 kunt invullen. Bij de beantwoording van de vragen behorende bij box 3 moet u antwoord geven op de vraag of uw vermogen minder is of gelijk aan de vrijstelling of meer. Is het meer, dan moet u dat aan de hand van de bankgegevens en aangevuld eventueel met uw gegevens specificeren. Het resultaat wordt bij de eigenlijke vraagstelling ingevuld, te weten het bedrag dat u als vermogensrendementsheffing als inkomen dient aan te geven. Bij een vooraf ingevulde aangifte moet u vooraf ingevulde gegevens controleren op juistheid(de bank kan ook fouten maken) fouten moet u herstellen en manco's aanvullen. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw aangifte. Het spaargeld is dus in de betreffende bijlage van de aangifte te zien en te raadplegen.